Palestijnen en Filistijnen

Ds. J.D. van Roest / Geen reacties

Vraag

Zijn Palestijnen, Filistijnen en zijn ze nakomelingen van Ismaël, dus in principe halfbroers van de nakomelingen van Izaäk?

Antwoord

Je kunt niet zonder meer stellen dat de Palestijnen, Filistijnen zijn. Door de eeuwen heen heeft in het land Palestina een onvoorstelbare vermenging van volkeren plaats gehad. De Joden werden weggevoerd in de ballingschap (circa 600 voor Christus), een gedeelte kwam terug. toen waren er al vermengde groepen (de Samaritanen).

In het jaar 70 werd Jeruzalem verwoest. Veel Joden werden weggevoerd naar Rome. Maar ook daarna: 7e tot 12e eeuw. Israël komt dan in handen van de moslims (Muzelmannen genoemd, veelal Arabieren). In de 12e eeuw Kruistochten: vele honderden West-Europeanen bleven in dat kleine land achter (de resten van de Kruisvaartburchten getuigen ervan). Een paar honderd jaar later is Palestina weer in handen van de moslims. En al die eeuwen vond er ook vermenging plaats, waarbij ook de oorspronkelijke Filistijnen in de mix meededen.

Deze gemengde bevolking (die zich nu Palestijnen noemt) bewoonde het land toen het Zionisme op gang kwam: de terugkeer naar het beloofde land van de over de hele wereld verspreide Joden. In 1948 werd Israël een zelfstandige Joodse staat. Uit de tijd van het Zionisme en het zelfstandig worden van Israël stamt al de constante botsing tussen Israël en de Palestijnen.

Doorgaans wordt aangenomen dat de Arabieren afstammelingen van Ismaël zijn (niet de Filistijnen). Geen halfbroers van de nakomelingen van Izaäk, maar nakomelingen van de halfbroer van Izaäk (dat is wat anders). De Palestijnen zijn dus afstammelingen van deze halfbroer van Izaäk, voorzover zij Arabisch bloed hebben.

Ds. J. D. van Roest

Lees meer artikelen over:

Palestijnen