Jonge-vrouwenblaasonsteking

drs. J. de Jongh-van Hoof / 6 reacties

Vraag

De laatse tijd heb ik erg veel blaasontstekingen gehad, zo ongeveer om  de drie weken. Na een aantal keer bij de dokter geweest te zijn en flink wat antbiotica gekregen te hebben, is er een zogenaamde jonge-vrouwenblaasonsteking geconstateerd. Nu moet ik elke keer nadat we geslachtsgemeenschap hebben gehad, alvast een antibioticatabletje slikken om een blaasonsteking tegen te gaan. Nu is mijn vraag, is er ook een andere manier om de blaasontsteking tegen te gaan? Volgens mij is het niet goed om altijd maar tabletjes te slikken. Heeft het ook te maken met hygiëne?

Antwoord

Er zijn meer vrouwen die blaasontsteking krijgt na/door het vrijen. De plasbuis bij de vrouw is circa 4 cm lang en vlakbij vagina en anus. Het krijgen van blaasontstekingen heeft niets te maken met hygiene. Bij vrouwen wordt 2-3 per jaar een blaasontsteking nog normaal gevonden. Wanneer het vaker optreedt wordt er soms een onderhoudskuur gegeven gedurende 3-6 maanden of wordt antibiotica gegeven om in te nemen na geslachtsgemeenschap. Soms wordt je ook verwezen naar een uroloog om te kijken of de plasbuis vernauwd is waardoor urine in de blaas achterblijft  (dan krijg je makkelijker blaasontstekingen).

Wanneer er een relatie is met seksuele activiteit wordt aangeraden om voor en na het vrijen naar de wc te gaan om uit te plassen. Soms is dit nog niet voldoende en is ook een tbl antibiotica nodig. Veel drinken wordt altijd geadviseerd bij blaasontstekingen.

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

medisch
6 reacties
Mink
Het kan ook te maken hebben met tijdens menstruatie je tampons laten zitten als je naar de wc gaat. Heb ik 2x per ongeluk gehad en prompt allebei de keren blaasontsteking.
Mink
Mijn oma had chronische blaasontsteking. 2 x een antibiotica kuur van een half jaar gehad!! En zodra die kuur gestopt werd, begon het weer. Ze slikt nu cranberrys en heeft geen blaasontsteking meer!!
iemand
Antibiotica geeft vervelende bijwerkingen. Zo heb je na langdurig/veel gebruik kans op longproblemen.
Beter is om op zoek te gaan naar natuurlijke middelen die niet van die vervelende bijwerkingen hebben.
Cranberry is het bekenste. Het beste is pure biologische Cranberrysap. Te kopen in een reformhuis. Verder per dag 500 mg. Vitamine C. En als je voelt dat je er tegenaan zit met een blaasontsteking kan je gerust 1000 mg. nemen, in combinatie met Cranberry.
Ook zijn er nog druppels zoals Solidago Complex die de blaas versterken.
En natuurlijk veel drinken.
Vanuit dichtbij weet ik dat dit zeker helpt en voorkomt een hoop andere problemen!
Pompelmoen
Mensen...

De Nederlandse vertaling van het woord 'cranberry' is veenbes;)
Orchidee
ja idd veenbes... als je alleen in de winkels kijkt
zie je overal cranberry staan en jij maar zoeken naar de veenbes.
vitabron
Mijn man verkoopt vitamines e.d. en heeft diverse klanten die blaasontsteking hadden en nu met (alleen) cranberry(tabletten) er helemaal vanaf zijn. Dus is het echt de moeite van het proberen waard! Mijn schoonmoeder had het zo'n beetje ook chronisch en is er nu met (ik dacht) 1 tabletje per dag helemaal vanaf! Super!