Geloof en vrij seksueel verkeer

Ds. J.J. Tigchelaar / 19 reacties

Vraag

Slecht of geniet ervan zolang het kan? Ik ben een man 28 jaar en nu alweer drie jaar vrijgezel. Ik heb mijzelf nog niet zo lang geleden op diverse relatie-en contactwebsites aangemeld. Ik ben eigenlijk overvallen door alle verschillende reacties. Ik heb zelfs al afspraakjes gehad en ja dus ook seks. Ik wil nog geen relatie. Degene waarbij het zover is gekomen wil dit ook niet. Ze geeft aan het prima zo te vinden en dat we beide gewoon verder moeten gaan en wellicht nog vaker afspreken. Zelf heb ik in de tussentijd ook andere afspraken gehad en dus ook weer seks. Toch krijg ik een schuldgevoel en niet alleen ten opzichte van de verschillende dames, maar ook naar mijn geloof. Ik kan de verschillende afspraken niet als onprettig beschouwen, maar betrap mijzelf er nu ook al op dat ik anders met de buurvrouw om ga. Ben ik verslaafd geraakt?

Antwoord

1. Mijn eerste reactie zou kunnen zijn: Zeg, doe niet zo onnozel, je weet best dat wat je aan het doen bent helemaal verkeerd is. Geloof en vrij seksueel verkeer kun je niet met elkaar rijmen. Dat weet elke christen en elke oprechte moslim ook. Maar zo gemakkelijk wil ik me niet van je vraag, of eigenlijk je ontboezeming, afmaken.

2. Waarom het gaat in je verhaal is het probleem van de verleiding. Wat is verleiding? Iets lijkt aantrekkelijk en geeft in het begin een prettig gevoel. Ook als je weet dat het verboden of minstens ongewenst is. Het is verleidelijk om zoiets te doen. Het leven is vol verleidingen. Een klein kind voelt zich al aangetrokken om stilletjes te snoepen uit de koekjestrommel. Later geeft het een ander kind een klap om te laten zien dat het sterker is en de baas wil zijn. En zo doet dat kind steeds meer verkeerde dingen. Zonder opvoeding wordt zo’n kind dan een verwend en onhebbelijk mens. De wereld is er vol van.

3. Het gaat er om met verleidingen te leren leven. Te zien dat ze aantrekkelijk zijn en er toch weerstand aan te bieden. Niet als een dier je instincten volgen. Een verantwoordelijk mens moet telkens keuzes maken. En er verantwoording voor afleggen. Verantwoording aan God, zijn Schepper en aan zichzelf en aan de medemens.

4. Dat dat steeds weer strijd, en ook dikwijls verkeerde beslissingen meebrengt, ligt aan de diepgewortelde zonde van hoogmoed, eigenwijsheid en ongehoorzaamheid. Kleine mensjes maken zichzelf wijs dat ze toch zelf wel weten wat goed is en dat ze vrij zijn om te doen wat ze willen. En zo handelen ze dan ook. Daarom is er zoveel onrecht en ellende in de samenleving. Ieder is daar wel eens het slachtoffer van geworden. Anderen geven we daar de schuld van, maar dezelfde verkeerde neiging zit ook in eigen hart.

5. Het gaat erom dat we niet doen wat wij zelf leuk of prettig vinden, maar dat we voldoen aan onze roeping: leven zoals bedoeld in onze schepping, tot eer van God. Dat lijkt te vroom en te hoog gegrepen. Om dat mogelijk te maken kwam Gods Zoon, Jezus Christus, in de wereld om mensen te herstellen, van harte willig en bereid te maken God en de naaste te dienen. Wil je daar meer over weten, lees dan het begin van de Heidelbergse Catechismus maar eens.

6. Ben jij verslaafd aan seks? Verslaving merk je helaas pas als het te laat is. Dat geldt van drankmisbruik, gokken, seks en nog veel meer.

7. De oplossing is een dubbele. Je moet de zonde en het verkeerde leren haten en ontvluchten. Ontvluchten is voor jou: radicaal breken met al die zogenoemde relatie- en contactwebsites. Het zijn de moderne vormen van hoererij en overspel. Neem desnoods een ander e-mailadres, een ander telefoonnummer, een gefilterde versie van het internet, etc. Radicaal, maar nodig, wanneer je werkelijk die zonde haat en wilt ontvluchten. En tegelijk en niet daarna: belijd je schuld aan God, vraag vergeving en bid om kracht de zonde en verleiding te weerstaan.

Ik wens je een goed leven toe, een lieve huwelijkspartner en daarin een gelukkig seksleven.

Ds. J. J. Tigchelaar

19 reacties
rina
Beste vragesteller,

ik kan je enigzins wel aanvoelen in wat voor 'schuld gevoel' je gevangen zit....

moeilijk heel erg moeilijk zelfs en het maakt je eenzaam... schuldig t.o.z van God,
schaamte, onzekerheid, machteloosheid, soms zelfs radeloos

ik kan je geen advies of opbeurend woorden zeggen, simpelweg omdat ik die ook gewoon zelf niet weet. Het spijt me!

Je bent niet alleen!
krista
28 jaar en dan dit gedrag??!! wordt volwassen! neem jezelf en het geloof in de Here Jezus Christud serieus!
het lijkt mij dat je je bij de verkeerde sites hebt aangemeldt!
bewust een afspraak maken, bewust sex en dan naderhand " krokodillentranen" om wat er gebeurd is, hoe hypocriet!
rina
Krista....

als eerste schrijf je HEERE met twee 'e'!!!!

ik vind dit geen manier van reageren!!
gedraag je even, als iemand een gewone normale vraag stelt!!

doe niet zo vijandig alsjeblieft!!

wat heeft dit gedrag nu met een leeftijd te maken???
voor seksuele problemen staat geen leeftijd!

veroordeel mensen niet!!

''Wie zonder zonde is werpe de eerste steen''
mortlach
@ Rina. In goed Nederlands is het wel met 2 e's, maar dan zonder e aan het eind :-). En al die hoofdletters en uitroeptekens staan zo schreeuwerig.
rian2
Beste vraagsteller,
Wat een strijd....ik sluit me van harte aan bij het antwoord van de dominee.
Ik wens je Zijn liefde toe.....dat jou seksuele verlangens veranderen in liefde tot Hem.
Dan kun je breken, doe het in Zijn kracht.
Geloof in Hem, die ook jou vergeving op het oog heeft, je bent niet te slecht voor Hem.
Ik wens je veel liefde toe van Hem.

Krista, jij en ik wij zijn zondaren.
Jij en ik kunnen in deze zonden vallen als Hij ons er niet voor bewaard.
Weet jij wat er achter deze jongen zit, misschien wel een heel verleden wie zal het zeggen.
We hebben gezondigd en verdienen de dood en ontvangen door het geloof het Leven.
mortlach
Aan de vraagsteller: ik hoop dat je het in ieder geval wel veilig doet. En voor verslaving hoef je niet zo te vrezen hoor. Je spreekt pas van verslaving als gedrag een ongezonde impact heeft op je leven (gezondheid, werk, sociale contacten, etc).
rina
mortlach...

de bedoeling van mijn reactie op krista is dus duidelijk genoeg over gekomen....

fijn!
drj
Het mooiste vind ik nog altijd het kleine boekje ( je leest het in een middagje uit) van Walter Trobisch over dit onderwerp. Je kunt het onder de link als pdf downloaden (heb het niet zelf geprobeerd).

http://www.filestube.com/t/trobisch
Wilma
@vragensteller: uit je vraag merk ik op dat je het heel normaal vindt om tijdens een (eerste?) afspraakje al seks te hebben. (Ik heb zelfs al afspraakjes gehad en ja dus ook seks[...] Zelf heb ik in de tussentijd ook andere afspraken gehad en dus ook weer seks). Twee keer... en dus.
Zit daar niet een van de angels? Dat het heel normaal voor je is?
waldboy
Snap de vragensteller wel. Het lichaam zegt Ja!..het hart zegt Nee!...
Gelukkig is de Heer er om je probleen aan voor te leggen. Strijden vanuit eigen kracht is alleen maar vermoeiend, lost nix op.
Zolang ik de Heer ken-30 jaar-zijn er zonden in mijn leven. Ik wil ze niet, maar 30 jaar strijden heeft niets opgeleverd. De Heer kent ze allemaal, dat geeft mij rust. Wat niet wil zeggen, dat Hij het goed praat. Maar Hij ontvangt mij iedere keer weer met geopende armen als ik bij Hem kom en mijn schuld belijd.
Had ooit eens een visioen, die voortkwam uit een waar gebeurd iets in mijn leven.

Ik loop over een smalle plank. Aan ieder kant de diepte van een vieze moddersloot. Ik ben steeds bezig om daar niet in te vallen. Dan komt er straf! (Zo deed mijn moeder dat toen ik als kind van een jaar of 5-6 in die sloot viel. Zij had mij er vaak voor gewaarschuwd!). De Heer liet mij zien dat de stijd om er in te vallen alleen maar geestelijke energie kost. Nu kan ik vrij over die plank lopen, om in die sloot te vallen, daarvoor hoef ik niet bang te zijn. Toch val ik er nog geregeld in. Als ik tot de Heer om hulp roep, haalt Hij mij er uit, zet mij onder een warme douche, droogt mij met een zacht handdoek af, kijkt mij vriendelijk aan en zegt, met een glimlach: Niet weer hè. Maar toch gebeurt het weer. En weer enz. enz.
Catherine
Een schuldgevoel naar mijn geloof? Een beetje vreemde uitdrukking.
Ik vind dit een beetje vragen naar de bekende weg. Tikje onvolwassen ook.
Als er stond: ik ben een jongen van 16, zou ik het nog wel enigszins kunnen plaatsen.
En voor seks zijn er 2 nodig, dus ik zou denken dat deze man niet alle schuld draagt.
Van die vrouwen begrijp ik dit ook niet hoor.
Marytje
Alweer.......

Wat betekend alweer...
Dat je hiervoor een langdurige relatie had of een aantal kortstondige relaties?
Ik neem aan dat je in die relatie(s) ook seks had, anders zou je denk ik niet zo snel op je eerste date seks hebben.

Als je eenmaal de ervaring van seks hebt gehad is het heel moeilijk om in een volgende relatie te wachten met seks.
Toch vraag ik mee heel erg af waar het je om te doen is?
Waarom wil je een relatie?
Is het echte liefde voor die persoon of mis je iemand om je heen? (waar opzich natuurlijk niets mis mee is)
en is het een soort van vervulling van je eenzamheid.

Zoek een hobby, sport, of iets anders waar je onder de mensen bent. Hopelijk heb je een aantal goede vrienden/vriendinnen en zoek die anders.

Anders blijf je denk ik in de valkuil vallen om op zoek te gaan naar (oppervlakkinge)relaties die tijdelijk vervulling geven van je behoeftes (seks, aandacht, gezelschap, luisterend oor)
En zul je telkens weer teleurgesteld worden en van de ene relatie in de andere hoppen
Ga op zoek naar een meisje waar je echte liefde voor voelt.

En investeer in je relatie met God!!!!
Marytje
OWja en waarom wil je trouwens geen relatie?

Geen relatie willen en je toch aanmelden op contactsites komt wel een beetje bijzonder en vreemd over!

En blijkbaar kan je toch niet ten volle genieten van de seks want je voelt je schuldig!
Mij lijkt dat je je dan beter geen seks kan hebben... dan hoef je je ook niet schuldig te voelen.
Misschien dat je eventjes op het moment zelf geniet maar daarna is het over.....

Want negatieve gevoelens wegen altijd zwaarder en blijven veel langer hangen dan positieve gevoelens!
Marytje
EN wat ik denk is dat je waarschijnlijk niet verslaafd bent geraakt, maar dat je wel op een heel verkeerde manier naar vrouwen begint te kijken!!! Nu je met meerdere vrouwen seks hebt gehad....
Moet je dus naagaan wat allemaal de gevolgen kunnen zijn van 'vrije seks'

Ga met vrouwen om als je zus (mocht je die hebben, maar je snapt vast wat ik bedoel)
Staat trouwens ook in de bijbel.

En ga a.u.b weer terug naar de basis!!
- investeer in je relatie met God!
- zoek vrienden/vriendinnen
- zoek een hobby/ sport/ oid
- Zie een vrouw als heilige schepping van God! Kijk naar haar karakter, hobby's , werk en eigenschappen die je waardeerd.
- ga daten in openbare ruimtes (en dus niet thuis!) met een christelijk meisje wat geen seks wil hebben op de eerste date (en liefst helemaal niet voor ze getrouwd is)
drj
Thumbs up Marytje!
Race406
@Rina: Zoals Mortlach al aangeeft: Oorspronkelijk staat er Heer. Dat wij er He(e)re van gemaakt hebben is uiteindelijk gewoon een gevoelskwestie. Het is geen doodzonde als je Here of Heer schrijft, simpelweg omdat de Bijbel daar zelf geen enkele aanwijzing in geeft.
De Engelsen hebben het woord Lord, de Duitsers hebben het woord Gott, de Fransen hebben het woord Dieu. Etc etc. Maar wij Nederlanders moeten weer 3 manieren hebben om Zijn Naam te schrijven, en dus ruzieën we over hoe je Zijn Naam schrijft......
Het is gewoon wat je van huis uit gewend bent. Stel nu dat ik gewend zou zijn om He(e)re met 16 e's te schrijven......? (sommigen doen dat blijkbaar, gezien het feit waarop ze de Naam uitspreken.....)
Ofwel: Maak er niet zo'n punt van. Het is nergens vastgelegd (behalve misschien door een aantal theologen die veelal niet gehinderd worden door veel kennis van de grondtalen....)
rina
Race406.....

Heel fijn voor de herhaling over Heere met e 'e' of twee........

van huis uit gewend?? de Bijbel is mijn leidraad in mijn leven en niet wat ik van huis uit gewend ben o.i.d

maak er voortaan geen lang verhaal van eer je daadwerkelijk zeg/ schrijft wat je nu eingelijk zeggen wil!
Lendy
Voor alle duidelijkheid kennen we in de Bijbel Jewe of Jehovah, Adonai en Kurios. Let op, dit zijn NAMEN. Jewe of Jehovah is de Naam van de Verbondsgod. Adonai de naam van de Rechthebbende. Dit dus uit het Hebreeuws. Grieks is het Kurios. De Septuagint heeft dat dan ook overal staan. Dat het namen betreft, hebben onze Statenvertalers getwijfeld of ze Jehovah en Kurios zouden moeten gebruiken. Nee. Ze hebben toen gekozen voor het feit dat Jehovah als Naam "HEERE" en Adonai enKurios "Heere" zou worden. Afgeleidt van dat is de Heere Janssen, dat is de Heere Pieters, zoals wij nu in onze tijd zeggen Dhr. Janssen, Dhr Pieters. Maar let op! Omdat het vanaf dat moment als Naam en niet meer als titel in de Bijbel is terecht gekomen is het een taalkundige afspraak dat in spellingswijzigingen Namen altijd onveranderd blijven. Zo is bijvoorbeeld Heerenveen en 's Heerenberg nu nog steeds, ook anno 2012 Heerenveen en 's Heerenberg, zoals trouwens ook Hoogeveen. Iedereen zou het raar vinden als het nu als Herenveen en Hogenveen zou geschreven worden. Daarom heeft de SV en de HSV nu nog steeds staan: HEERE respectievelijk Heere. HEER, Heer, HERE, Here mag best als men het wil. Theologisch is daar niets op tegen. Al blijkt het taalkundig volgens boven niet te mogen. Dat met het theologisch ook zegt niet te mogen is raar maar waar. Maar dat komt omdat men van het taalkudige, onuitgesproken iets theologisch gevoeligs heeft gemaakt. Trouwens met het zingen van de lieve Psalmen zingt iedereen uit volle borst HEER, ai maak mij uwe wegen. Dus dat kan toch ook.
Even terzijde. Dat Veenendaal ook geen Venendaal zou kunnen zijn klopt in samengetrokken woord dan in dat geval ook niet. Immers in die naam gaat het over het Veen en het dal. Samengetrokken dus Veen-en-daal. Dit is in deze PS ook maar een weet.
En over de eerste steen werpen gesproken. Dat klopt ook niet volgens Johannes 8. Daar staat niet "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen", MAAR, Wie zonder zonde is werpe eerst de steen. (dat de persoon die het eerst werpt daarmee ook de eerste steen werpt zal duidelijk zijn, maar zo staat het er niet!
rina
lendy,

late reactie..

ik heb een vraag; wat voor werk doe je?