Kerstenen en Ontkerstening

Ds. H. van der Ham / 2 reacties

Vraag

Waar komt het woord Kerstenen en Ontkerstening vandaan?

Antwoord

Beste jongere,

Kerstenen is een verbazend oud woord. Het komt van het heel oude woord kerstenen of keerstenen dat "dopen" betekent  -  tot christen maken. Dat kersten en christen met elkaar verwant is, kun je natuurlijk ook wel horen. Ook kerstenen en Kerstmis is verwant. Alle genoemde woorden komen van christen en christen komt van Christus. De betekenis van "kerstenen" is: dopen, tot christen maken, tot het christendom brengen, bekeren.

En het woord "ontkerstenen". Dat is de omgekeerde richting. Ontkerstenen betekent: het geloof in Christus doen verliezen. In West-Europa leven we bijna in een ontkerstend deel van de wereld, nota bene.

De apostel zegt: "Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis." Dat is beter. Dat is een rijke belofte. Let ook op dat "en uw huis".  Dus het is een woord die zelfs een belofte inhoudt voor de jongens en meisjes - voor de jonge generatie.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

Kerst
2 reacties
meizje
En dominee Kersten? ;)
Annah
De achternaam Kersten komt bij de Hugenoten vandaan.