Met een twee-enig God verzoend

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

In een catechismuspreek bij de Ger. Gem. hoorde ik laatst iets opmerkelijks. Men kan met God de Vader verzoend zijn en met Jezus de Zoon, maar nog niet met de Heilige Geest. Ik kan dit niet rijmen en volgens mij is het ronduit onbijbels. Ik lees in Gods Woord dat deze Drie Een zijn. En bovendien, hoe zou men niet met de Heilige Geest verzoend kunnen zijn, Die als Eerste dit zaligmakend werk van de wedergeboorte in ons aanvangt. Is dit een theologische misvatting van mij, of is het misschien een ongelukkige formulering van de schrijver?

Antwoord

Lang hoeft het antwoord op je vraag niet te zijn. Het is bijbels gezien onmogelijk om met een twee-enig God verzoend te zijn. Dat doet afbreuk aan de drie-eenheid. Het gestelde in de preek is echt een misvatting. Misschien werd bedoeld dat je niet tegelijk voor alles evenveel oog hebt en dat de ene persoon in Gods wezen duidelijker voor je wordt dan de ander op een bepaald moment.

Mooi geformuleerd is artikel 8 en 9 uit de NGB. De eerste zin uit art. 9 wijst op een bevindelijk kenen van de drie personen. Maar in de Gereformeerde belijdenis is de opvatting van de Geest als laatste persoon waar je mee verzoend wordt niet te vinden.

Ds. C. G. Vreugdenhil