(...) Voor mij waren die woorden het antwoorde op mijn verdriet. In mijn blijdsc...

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Laatst was ik erg verdrietig over bepaalde dingen in mijn leven. Ik voelde me alleen en radeloos. En ik bad in mijn verdriet tot de Heere of Hij me de weg kon wijzen. Nadat ik amen had gezegd hoorde ik deze woorden in mijn hoofd: “Ik ben met u al de dagen uws levens.” Voor mij waren die woorden het antwoorde op mijn verdriet. In mijn blijdschap dacht ik dat God mij Zelf heeft geantwoord. Later begon ik daarover te twijfelen. Mag ik zoiets wel denken? Hoe weet ik dat zeker? Mag ik geloven dat het de Heere zelf was die deze woorden in mijn hart heeft gelegd? Of is dat alleen weggelegd voor bekeerde mensen?

Antwoord

Beste twijfelaar,

Zo noem ik je omdat je twijfelt over wat je van die ‘belofte’ mag denken. Die twijfel wordt veroorzaakt door de vraag of je er van uit mag gaan dat zo’n belofte voor jou is. Anders gezegd: zijn Gods beloften, zoals je die in de Bijbel leest, sowieso voor jou? Hoe kun je weten dat ze ook aan jou geadresseerd zijn? Dat kun je weten aan de Heilige Doop. Als je gedoopt bent, heb je van God het teken en zegel ontvangen van Zijn beloften. Die beloften omvatten het leven hier en nu én het  eeuwige leven. Lees nog maar eens in het doopformulier wat daarover gezegd wordt in het gedeelte “als wij in de naam van de Vader gedoopt worden” tot en met de betekenis van de doop in de naam van de Heilige Geest. De vraag is dus niet of de beloften van God,  zoals je die in de Bijbel, leest voor jou zijn. De vraag is of je daarvan gebruik maakt. Zo bezien is er dus geen belofte die niet aan jou geadresseerd is.

Als aan jou een brief geadresseerd is, moet je de envelop open maken om de inhoud van de brief te kunnen lezen. Zo is het ook met de beloften van God. Veel mensen gaan met die beloften om als iemand die een brief heeft ontvangen maar die brief niet open maakt. Dan ben je er dus niet echt mee bezig. Er zijn ook mensen die de brief wel gekregen hebben, maar niet uit de brievenbus halen. Die mensen doen dus alsof ze geen brief hebben gekregen. Die mensen zien hun doop als een zaak zonder inhoud. Dat je gedoopt bent, betekent niets.

In de doop hebben we een brief van God ontvangen die die heel persoonlijk aan ons is geadresseerd. Maar om bij de inhoud van die brief te kunnen komen, moet je de envelop open maken. Een beetje ouderwets gezegd: het komt erop aan dat je met de beloften werkzaam bent. Dat je de inhoud van de brief leest en dat je erop reageert. Hoe kun je reageren op die inhoud van de brief, die God je gestuurd heeft? In het gebed. Door bij Hem aan te houden dat Hij waar maakt wat Hij jou heeft beloofd.

Een belofte ontvangen is dus niet zoiets als een luie stoel. Je hebt de belofte en daarmee is het einde van het verhaal. Wie een belofte ontvangt, zal er juist mee naar de Heere terug gaan en vragen of de Heere met die belofte verder wil gaan in z’n leven, of Hij je meer van Hem wil leren.

Verder is het ook belangrijk om te ontdekken of de belofte die je ‘krijgt’ in de Bijbel staat. Je zult dus met een belofte, die je gekregen hebt, teruggaan naar de Bijbel om te zien of je hem daarin (want dat is Gods brief ten diepste) kunt vinden

Ik heb je nu geen precies antwoord gegeven op je vraag. Ik denk dat je ook niet echt geholpen ben als ik jouw vraag had afgedaan met ja of nee. Waar het om gaat, is wat de beloften van God met jou doen en wat jij vervolgens met die beloften doet. Dat is kenmerkend voor het leven uit de beloften. Dat is eigenlijk veel belangrijker dan het krijgen van een belofte. Want het leven uit de belofte biedt echt houvast en geeft je werkelijk troost in moeiten en zorgen.

Hopelijk ben je al aan het werk gegaan met de beloften van God en is dit antwoord aanleiding om er nog meer mee bezig te zijn.

Ds. P. Van der Kraan

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid