HHK of Ger. Gem.

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan een ds. van de Ger. Gem. Ik heb verkering met een jongen in de Hersteld Hervormde kerk. Ik zit zelf in de Ger. Gem. Beiden hebben we belijdenis gedaan. Hij heeft al een huis en daar zullen we ook gaan wonen en dus ook naar de kerk gaan. Hij wil HHK blijven en ik zou het liefst Ger. Gem. blijven, maar je moet samen een keuze maken. Ik dacht dat er weinig verschil zou zijn, maar nu ik een paar keer ben meegeweest merk ik toch wel verschil in manier van preken. Ik vind dat in de Ger. Gem. veel meer wordt uitgelegd en ontvang je onderwijs en word je gewaarschuwd. In de HHK vind ik het wat oppervlakkiger. Nu is er een dorp verderop wel een zwaardere HHK, maar daar wil hij niet heen, omdat er in zijn eigen woonplaats al een HHK-gemeente is en dan ga je daar naar de kerk. Ik vind dat ook logisch, maar de keuze wordt toch voor mij moeilijk. Het is ook een keuze voor je verdere leven. Wat zou u mij adviseren? Moet ik mijn verkering dan uitmaken? Ik weet wel dat het belangrijkste is hoe je persoonlijk tegenover God staat, maar het geestelijk leven moet toch wel gevoed worden.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Het is geen gemakkelijke vraag die je me stelt. Eenvoudig geantwoord zou ik kunnen zeggen: "Waar de waarheid 't zuiverst verkondigd wordt, daar behoor je naar de kerk te gaan." Bovendien heb je al belijdenis gedaan en trouw beloofd aan de kerk waarin je die belijdenis aflegde. Een huwelijk is een grote stap met veel consequenties. Toch hebben we in de eerste plaats met de Heere te doen en aan Zijn zegen is alles gelegen. Mogelijk kom je tot een compromis, waarbij je allebei een stap doet. Je verloofde mag niet verlangen dat jij alles opgeeft, wat je lief is. Liefde zoekt zichzelf niet. Maar het is wel van belang, dat je geestelijk één bent. Als je verloofde zich bij de andere gemeente niet thuis zou voelen, is het de vraag of hij bij je past.

Wees met deze zaak biddend bezig. De Heere kan uitkomst geven. Ga niet over je geweten heen.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze