Zijn mensen die uiteindelijk nooit tot geloof komen ook schuldig aan de dood van...

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Zijn mensen die uiteindelijk nooit tot geloof komen ook schuldig aan de dood van Jezus? Hun zonden zijn toch nooit door Hem betaald?

Antwoord

Het zijn niet alleen de Joden Heere Jezus, Die u kruisigden, maar mijn zonden. We belijden toch dat een ieder die Hem verwerpt Christus opnieuw kruisigt.

Een ieder staat schuldig tegenover de Heere omdat we tegen Hem gezondigd hebben. Zeker is dat de Heere Jezus als Borg alleen voor de zonden van Zijn uitverkorenen heeft betaald aan het vloekhout des kruises. Maar wie weet wie daartoe behoren? De Heere alleen. Daarom moet een ieder worden opgeroepen zich tot Hem te bekeren. Niemand uitgezonderd, en moet een ieder horen dat wij Hem aan het kruis hebben gedood. Anders blijven we de vinger uitsteken naar jood en Romeinse soldaat.

Wie zijn zonden als schuld leert bewenen voor Gods Aangezicht en Zijn recht mag liefkrijgen zal ondervinden dat Hij Zijn bloed gestort heeft voor goddelozen. Dan wordt er geen rust gekend voordat de toepassing gekend mag zijn in het hart: niet alleen voor anderen, maar ook voor mij heeft Hij Zich doodgeliefd aan het kruis. Mijn God, U zal ik loven omdat Gij het hebt gedaan.
Hartelijk gegroet en gezegende Paasdagen toegewenst.

Ds. J. D. Heikamp