Couperose

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik zou graag willen weten hoe couperose ontstaat? Is dit erfelijk? Wat kan ik er aan doen dat dit niet uitbreidt? Kan het zijn dat het bij mensen met een dunne huid beter zichtbaar is?

Antwoord

Couperose wordt gezien als een beginstadium van rosacea. Het komt familiair voor, maar ook ‘zomaar’. Het is een chronische afwijking. Vrouwen en mensen met een lichte huid krijgen het vaker. Rosacea is een chronische aandoening, maar er zijn medicijnen voor die goed werken. Omdat de oorzaak niet bekend is, is ook niet goed aan te geven of en hoe uitbreiding te voorkomen is. Voor behandeling is het nodig of uw huisarts of een huidarts te bezoeken.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

huid