Bloedverlies na seks

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik hebben een fijne relatie. Helaas zijn we al te ver gegaan en hebben we al gemeenschap gehad, maar goed dat zij zo. Het is nu al een paar keer gebeurd en ik heb elke keer licht bloedverlies erna. De laatste keer dat we gemeenschap hadden gehad, deed mijn onderbuik ook zeer, alsof het beurs was, zo voelde het. Ik durf niet naar de dokter te gaan, omdat dan m’n ouders zullen vragen wat er is. Maar het voelt niet goed, dat lichte bloedverlies, en dat beurse gevoel nu ook.

Nu heb ik wel een afwijking aan mijn eierstokken, die zijn niet ontwikkeld. Daardoor heeft mijn baarmoeder ook een achterstand. Ik slik sinds vier maanden hormoontabletten die het weer op peil moeten brengen. Zou het hiermee te maken kunnen hebben?

Antwoord

Je vertelt verschillende dingen. Allereerst over seks voor het huwelijk, met de woorden “we zijn te ver gegaan.” Tegelijk heb ik het idee dat het niet eens maar niet weer (voor het huwelijk) is. Iets om over na te denken. Wil je nu je relatie al blijvend deze diepgang geven. Heb je na je trouwen nog wat te 'ontdekken'?

Verder gaat het over een beetje bloedverlies na het vrijen. Dit komt soms voor, maar als het regel is, hoeft het niets te betekenen, maar kan een keer onderzoek bij de dokter geen kwaad.

Een beurs gevoel in de onderbuik na seksueel contact mag geen regel zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe 'enthousiast' jullie te werk zijn gegaan. Wanneer dat zich herhaalt moet je ook een keer laten kijken.

Ook vertel je over een afwijking aan je eierstokken, waarbij bij mij niet direct een lichtje gaat branden, ook niet ten aanzien van de behandeling. Schreef de huisarts de medicijnen voor? Of de gynaecoloog? Of er een verband met de medicijnen is weet ik dus ook niet. Wellicht zou je het kunnen vragen aan degene die de behandeling uitvoert.

Verder over je ouders: wanneer je ouder dan 16 bent, en dat hoop ik wel (!), ben je vrij om naar de dokter te gaan, heb je geen toestemming van thuis nodig, en mag de dokter al helemaal niets zeggen tegen je ouders over het bezoek van hun dochter (mochten ze het al te weten komen). Vanaf 16 ben je volledig volwassen op dit punt.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch