Netelroosplekken

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Als ik (meisje van 19) uit de douche kom, in het zwembad of op het strand ben (kortom: als mijn lichaam in contact is geweest met water) heb ik op mijn huid (en dan vooral in mijn hals, op de borst, buik en bovenarmen) rode vlekken van een paar centimeter groot, met een klein wit vlekje in het midden. Het doet geen pijn, jeukt niet, en ze zijn na een tijdje weer verdwenen. Maar ik vraag me af hoe dat komt? Het lijkt wel of ik een allergie voor water heb? Of hebben meer mensen dit? Afgelopen zomer vroeg er iemand waarmee ik op het strand was, of ik kwallenbeten op mijn buik had!

Antwoord

De plekken die je beschrijft kunnen niet anders zijn dan netelroosplekken, latijnse naam urticaria. Meestal jeuken die, maar niet altijd. Netelroos kan ontstaan door allerlei prikkels of combinaties daarvan. Ze komen voor op basis van reageren op voedsel, direct contact, maar ook als druk-, warmte- en koude-urticaria. Er zijn mensen beschreven die reageerden op een bepaalde temperatuur water (b.v. 30-32 graden), maar bij warmer of kouder baden geen last hadden. Je begrijpt dat er veel mogelijkheden zijn.

Aangezien je niet aangeeft dat thuis douchen klachten geeft is een reactie op water in het algemeen niet aanwezig. Misschien douche je thuis met warmer water of is het de combinatie met zonnewarmte de trigger. Als het je lukt uit te vinden wat het uitlokkende moment is, dan kun je het vermijden. Lukt dat niet en hindert het je erg, dan zou je kunnen proberen of het innemen vooraf (voor het gaan zwemmen al) een anti-allergietabletje in te nemen (allerfree of iets dergelijks). Dat kan effect hebben, maar het is niet zeker. Overigens is het een geluk voor jou dat je er geen jeuk van hebt.

Drs. P. C. Hildering

Tags in dit artikel:

huidmedisch