Hoogbegaafd en eenvoudige preek

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Wat moet/kun je nu doen als het merendeel van de preken die je hoort nagenoeg geen ‘waarde’ toevoegt aan je (geloofs)leven? Ik ben een jongeman en ben -naar uit testen blijkt- (zeer) hoogbegaafd. De laatste tijd merk ik steeds meer -het spijt me dat ik het moet zeggen- dat ik onder een preek verveeld raak: zaken die uitgelegd worden die allang bekend waren, of een uitleg wordt drie keer anders geformuleerd. Ik snap dat het moeilijk is voor een predikant om iedereen aan te spreken, maar het niveau is soms wel erg laag.

Sommigen zeggen dat je dan tevreden moet zijn met die ene mooie psalm, met het samenzijn als gemeente of dat je zoiets niet mag voelen omdat de eredienst de werkplaats van de Geest is. Ik voel me dan ook wel bezwaard om dit te zeggen, maar toch vind ik zulke argumenten te kort door de bocht: die eredienst is er om gevoed te worden uit het Woord, en die voeding ontbreekt gewoon vaak. Wat kan of moet ik hier nu mee, naast bidden?

Antwoord

Je vraag is helder. Je moeite roept herkenning op. Drie dingen bij wijze van antwoord:

1. Helaas vinden veel mensen de preek al snel moeilijk. Je kunt als voorganger blijkbaar niet eenvoudig genoeg zijn in de bediening van het Woord. Reduntantie, herhaling kan daarbij nuttig zijn (hoewel het snel kan vervelen). De vraag is uiteraard wel: moet je je als voorganger maar blijven aanpassen en gehoor geven aan de roep om een steeds simpeler prediking? (daar komt het toch eigenlijk op neer). Ik denk zelf dat we van de hoorder een zekere bereidheid mogen verwachten om mee af te steken naar de diepte! Er mag en moet gegraven worden in het Woord. En graven vergt inspanning! Ondertussen blijft uiteraard staan, dat het ware geestelijke verstaan door de Heilige Geest is.

2. De predikant /voorganger wordt uiteraard geroepen om gedegen werk te leveren. Dat is hij als dienaar van het Woord aan de God van het Woord verplicht en zal hem als het goed is ook een vreugde zijn. Hij zal z'n preek serieus moeten voorbereiden. Wellicht maken voorgangers zich er soms wat te snel van af. Het kan zijn dat je een aantal jaren met een predikant "moet doen" die weinig studeert en die steeds weer dezelfde dingen zegt (...). Dat zal voor jou (en anderen...) niet meevallen. Bid voor hem en voor jezelf. Probeer je in hem en "de gemiddelde luisteraar" te verplaatsen, wat begrip op te brengen en niet al te kritisch te zijn. En: verdiep jezelf in wat theologische (vak)literatuur,-als tegenhanger! Maar weet wel wat je leest!

3. Het Woord ís nu eenmaal "ergerlijk eenvoudig" voor de wijzen en verstandigen (Matth.11). Ook is het uiteindelijk steeds weer dezelfde "weinig verrassende boodschap": Jezus alleen! De vraag komt tot jou en mij: Is het Woord mij eigenlijk niet veel te simpel? Ik denk aan Augustinus die zich aanvankelijk als leraar in de welsprekendheid kon ergeren aan de taal van de Bijbel. Heb ik niet liever een mooie, ingewikkelde wiskundige formule om de hemel te bestormen, dan een Kindeke gewikkeld in de doeken, in de platvloersheid van een beestenstal? En dat voor mij!?

In verbondenheid!

Kand. G. A. van Ginkel