(...) Nu kwam ik erachter dat ik hem toch wel erg leuk vind en moet ik toegeven ...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vriend die ik al mijn hele leven ken. Nu kwam ik erachter dat ik hem toch wel erg leuk vind en moet ik toegeven dat ik verliefd op hem ben. Nu heeft hij me pas in vertrouwen verteld dat hij homofiele gevoelens heeft door dingen die in zijn verleden zijn gebeurd. Wat heel bijzonder is, is dat hij een maand geleden van zijn gevoelens is genezen door God. Alleen heeft hij het er nog wel erg moeilijk mee omdat het nog wel in zijn gedachtepatroon zit, zeg maar. Ik heb gemerkt dat hij het moeilijk vindt om mij te zien als meer dan een vriendin. Ik denk dat ik hem tijd moet geven... Wat moet ik hiermee? Ik vind hem echt helemaal geweldig en ik wil er ook in deze tijd voor hem zijn, juist om hem het gevoel te geven dat hij wél bijzonder is en dat hij zich niet afgewezen hoeft te voelen. Maar anderzijds kan dit misschien juist in deze tijd averechts werken omdat hij kan merken hoe leuk ik hem vind en dat hij daar nog niet aan toe is. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Kan het goed komen? Alvast bedankt voor uw tijd. Ik vond uw boek over verliefdheid echt heel erg leerzaam.

Antwoord

Het kan inderdaad zo zijn dat hij helemaal van zijn homofilie genezen is, dat gebeurt gelukkig wel. Tegelijkertijd zit hij nog wel in het gedachtepatroon, zoals je schrijft. En dat is het goed te begrijpen omdat hij natuurlijk wel lang die gevoelens heeft gehad en dan is je denkpatroon daar ook naar. Als ik hem was, zou ik er toch hulp bij zoeken. Het is niet niks wat hij heeft meegemaakt. En juist nu hij is genezen is, is het misschien wel goed een en ander met een (christelijke) deskundige nog eens op een rijtje te zetten en het zo een plek(je) te geven en zich te richten op zijn heterofiele bestaan. Want het is natuurlijk best wel een grote ommezwaai.

Je schrijft ook dat hij homofiele gevoelens had door dingen die er in het verleden zijn gebeurd. Dat moeten dan best wel ingrijpende dingen zijn geweest en ook daarom is het niet verkeerd er eens met een deskundige over door te praten. Daar zou jij hem heel goed mee kunnen helpen. In dat proces zou je dan ook kunnen zien of hij meer en meer naar je toe groeit of niet. Het feit dat hij jou verteld heeft van zijn homofiele gevoelens en gedachten zegt wel dat hij jou in ieder geval sympathiek vindt en vertrouwen in je heeft. Dus ga wel door met de vriendschap met hem.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

geaardheid