Protest tegen Heart Cry bezinningsavonden

Ds. A. Huijgen / Geen reacties

Vraag

In onze woonplaats (Urk) organiseert stichting HeartCry bezinningsavonden. Ik ben op een avond geweest en deze avonden worden bezocht door mensen van wie ik weet dat zij oprechte christenen zijn. Allemaal van verschillende kerken, maar wel van de Kerk met hoofdletter. En van deze avonden gaat iets uit: de kerkmuren vallen even weg en als gelovigen kan men samen zijn in Christus. Echter, vanuit een aantal kerken (Bewaar het pand, Ger. Gem.) komt er nu protest tegen deze avonden. Predikanten noemen deze avonden een grote zorg. Het lijkt wel, nu er een samenzijn in Christus onstaat, dat de satan alle zeilen bijzet om dit te voorkomen. Want satan weet maar al te goed dat als er een samenzijn in Christus ontstaat dat er dan wonderen gebeuren en dat er een opwekking uit voortkomt. Het verwonderd mij echter dat de gevestigde kerken zich nu gaat verzetten tegen deze mooie bijeenkomsten. Nu de Heilige Geest de kerkmuren even aan de kant zet en met "Zijn Kerk" gaat werken, wordt het verzet uit de gevestigde kerkmuren heviger. Een huis kan toch niet tegen zichzelf verdeeld zijn? En als de Heilige Geest een keer buiten de vertrouwde "ingeslapen" refo-kerken aan het werk gaat, dan moeten we ons hier tegen toch niet gaan verzetten? Het aantal avondmaalgangers is in de meeste refo-kerken onder de 5 procent van de leden. En als een lichaam maar voor 5 procent leeft dan is het in feite dood. Misschien dat daarom de Heilige Geest nu op een andere manier een groep oprechte christenen bijeen wil brengen, om met dit levende lichaam ten gaan werken. Als het niet uit Jezus Christus is, dan stopt het vanzelf wel, maar als het wel uit Hem is dan zullen de gevestigde kerken deze ‘strijd’ onherroepelijk verliezen. Is het niet beter deze initiatieven te omarmen in plaats van ze te veroordelen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoewel ik de situatie op Urk niet bijzonder goed ken, wil ik toch proberen een antwoord te geven op deze vraag. Allereerst zou ik terughoudendheid willen bepleiten in de manier waarop je hierover spreekt. Laten we er voor oppassen om stemmen waar we het niet direct mee eens zijn, te beschouwen als het werk van satan. Al te snel lopen we dan het gevaar dat we de Heilige Geest claimen voor ons eigen gelijk. Ik denk dat kritische vragen van broeders (!) eerlijk gehoord moeten worden.

Dan ter zake.  Samen met ds. C. P. de Boer schreef ik een brochure over het gedachtegoed van HeartCry. Want ook ik maak me zorgen. Zeker, ik maak me ook zorgen om de gereformeerde gezindte als zodanig. Die zorgen spreek ik er ook in uit. Ik nodig je van harte uit, deze brochure te lezen en serieus te overwegen. Verschillende mensen hebben me naar aanleiding van de brochure gevraagd of ik ook heb gesproken met vertegenwoordigers van HeartCry. Dat is zeker het geval, en die gesprekken waren open en broederlijk - maar dat heeft me geen aanleiding gegeven mijn bijdrage in de brochure te wijzigen. Verschillende mensen hebben gevraagd, hoe HeartCry nu staat tegenover de gereformeerde belijdenis. Je mag van gereformeerde kerken (van welke snit dan ook) verwachten dat ze zorgen eerlijk uitspreken als de gereformeerde belijdenis in het geding is. Ik hoop dat HeartCry op dat punt duidelijkheid verschaft, en ik hoop dat men zich van harte achter de gereformeerde belijdenis wil scharen. Maar zoals in de brochure geschreven, ik maak me zorgen op dat punt.

In je vraag proef ik ook een stuk verwarring. Hoe is het nou mogelijk dat oprechte christenen bij HeartCry samenkomen, terwijl andere oprechte christenen er kritiek op hebben? Volgens mij kan dat erg goed. Volgens mij hoort het bij een oprecht christen dat hij beseft een zondaar, een feilbaar mens, te zijn. Daarom heb ik broeders en zusters nodig die me -waar nodig- kritische vragen stellen en ik heb die vragen ernstig te nemen. Want ook als oprecht christen kan ik op punten een verkeerde visie hebben of een verkeerde kant op gaan. Dan mag ik dankbaar zijn voor mensen die me kritisch benaderen. Waar mensen hun oren gaan sluiten voor kritiek, zie je vaak dat het besef dat men zelf zondaar is, ook tanende is. Kortom, eerlijke kritische vragen, vragen om een eerlijk antwoord. Dus ja, ware christenen kunnen soms kritiek hebben op ware christenen. Paulus bekritiseerde Petrus openlijk (Galaten 2). Twee apostelen, nota bene. Op deze situatie toegepast; HeartCry heeft de kritische vragen eerlijk, en voor Gods aangezicht, te overwegen. Net zo goed als ik kritische reacties eerlijk heb te overwegen.

Kortom: het gaat er hier niet om dat als er bij HeartCry oprechte christenen zijn, de critici dat niet kunnen zijn, of andersom. Maar het gaat wel om een broederlijke houding waarin de dingen eerlijk worden benoemd.

Hopelijk heb ik hiermee je vraag voldoende beantwoord.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Huijgen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Genemuiden-Zwartsluis
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

Heart Cry