(...) zou hij me leuk vinden/wíl hij wel een relatie? Voor mij maakt het niet u...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik geef om een jongen die een tijdje geleden door een ongeluk een hoge dwarsleasie heeft gekregen. Ik zie hem vaak. Nu zijn er twee dingen: Ik weet niet wat hij van mij vind. En, zou hij me leuk vinden/wíl hij wel een relatie? Voor mij maakt het niet uit dat hij een dwarsleasie heeft. Natuurlijk is/zal dat moeilijk zijn, maar ik denk dat liefde sterker is dan dat. Maar hoe kijkt hij er zelf tegenaan? Ik kan me voorstellen dat als ik degene met een dwarsleasie was, ik geen relatie zou willen omdat ik me altijd lastig en minder zou voelen voor de ander, als u begrijpt wat ik bedoel. Ik weet écht niet wat ik moet doen en óf ik wel wat moet doen.

Antwoord

Beste meid,

Je mag gerust aan míj vragen wat je moet doen in jouw situatie, maar vind je het niet logischer om aan de jongen in kwestie te vragen hoe hij over een relatie met jou denkt? Ja, ik begrijp heel goed wat je bedoelt, maar de enige die antwoord kan geven is deze jongen zelf! Je probeert je te verplaatsen in zíjn situatie en denkt dat een relatie niet zou kunnen... vraag hem maar hoe hij denkt en voelt en slik je vooroordelen in! Of liever gezegd: zet je vooroordelen eens voor jezelf op een rij en vraag je daarbij af hoe bezwaarlijk ze zullen kunnen zijn of in de toekomst worden. Je probeert nu hem te beschermen, als ik het zo mag zeggen. Maar dat helpt jullie beiden niet verder! Beschermen is namelijk niet iemand spáren, maar juist oog houden voor zijn eigenheid! Een relatie is heus niet onmogelijk: ook iemand met een dwarslaesie heeft gevoelens van verliefdheid! Vooral eerlijk en open communiceren is altijd belangrijk, maar in jullie situatie nog eens extra! Elkaar ontzien -wat gevoelens betreft- is namelijk géén optie!

Véél praten, moeilijkheden die jullie beiden op je levenspad zullen tegenkomen níét uit de weg gaan, maar samen bespreken en beleven! Een echte vriendschap heeft niet zoveel met lichamelijke situatie te maken, al kun je die -met alles wat het meebrengt- niet ontlopen. Je maakt het jezelf niet ‘gemakkelijk’, maar sámen kun je een rijk leven tegemoet gaan. Waarbij je er wel aan moet denken, dat jóuw eigen vooroordelen steeds terug zullen komen in bijna iedere ontmoeting met andere mensen!

Ik heb ooit een zeer indrukwekkende trouwdienst bijgewoond van een jongeman met een dwarslaesie, zittend in zijn rolstoel, en zijn bruid staande er naast: zij zijn al jaren gelukkig getrouwd en hebben inmiddels ook twee prachtige dochters van de Heere gekregen!

Ga je levensweg met God, Zijn zegen wens ik jou en je vriend toe!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering