Ik heb via via gehoord dat als je niet weet welke optie je moet kiezen en als je...

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Ik heb via via gehoord dat als je niet weet welke optie je moet kiezen en als je daarin ook niet weet wat Gods wil is, dat je dan een lot moet/mag werpen (net zoals men vroeger het lot wierp). Is dit echt zo? Zo ja, waar staat dat in de Bijbel en waarom hoor je dan nu niet meer van het lot werpen? Hoe weet je wat Gods wil is (als je belangrijke keuzes moet maken)?

Antwoord

Beste vragensteller,

Niet alle vragen zijn eenvoudig met ja of nee te beantwoorden. Ook is niet voor elk probleem een passende tekst voorhanden. In het Oude Testament lezen we meermalen van het werpen van het lot. Bekend is de geschiedenis van Achan vanwege diefstal van goederen uit Jericho. Het OT kent vormen van openbaring van God en van Zijn aanwijzingen die we in het Nieuwe Testament zo niet meer vinden.  Dat heeft te maken met de komst van Jezus, als vervulling van Gods beloften en krachtige openbaring van Gods wil. Ook geldt dat de Heilige Geest is uitgestort. Die leidt in alle waarheid.

Voor de uitstorting van de Heilige Geest lezen we nog in Handelingen 1: 26 van het werpen van loten, maar in 13:2 van dienen en vasten waarna de HG spreekt. Hoe dat precies bekend werd is voor ons verborgen. Wel kun je zeggen dat voor het nemen van beslissingen in het gebed gevraagd mag worden om een aanwijzing uit Gods Woord, bevestiging van een voorgenomen beslissing door dingen die gebeuren, of door innerlijke vrede bij de beslissing. Hier loert altijd het gevaar van de dingen passend maken aan je eigen voorkeur. Het vraagt eerlijkheid en afhankelijkheid van de Heere. Een oude wijsheid is: bij mist niet uitvaren, of wel: bij onzekerheid en onrust iets niet doen.

Afhankelijkheid van de Heere en eigen verantwoordelijkheid zijn beide van belang. Daarbij geldt dat we nooit een beslissing kunnen nemen die indruist tegen Gods Woord. Hopelijk geef ik je hiermee een richtingwijzer,

Ds. B. J. van Vreeswijk