Ongemakken na maand zonder pil

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik heb nu ruim 1,5 jaar de pil geslikt. Deze maand kwam ik er een week te laat achter dat ik met een nieuwe strip moest beginnen. Daarom maar een maandje zonder. Nu merk ik echter dat ik veel negatiever denk, somberder ben, emotioneler ben en ik voor mijn idee minder hard kan werken dan voorheen. Ook heb ik enorme pijn in mijn onderbuik gehad rond de eisprong. Kan het zijn dat de pil invloed op deze zaken heeft? Door het slikken van de pil heb ik mij (achteraf) 1,5 jaar veel beter gevoeld dan voorheen. Toch wil ik niet de pil blijven slikken omdat het zo ongezond is. Hoe moet ik omgaan met bovenstaande ongemakken?

Antwoord

Het zou inderdaad kunnen dat de pil invloed op deze zaken heeft. Door de pil komt er geen eisprong, dus ook niet de bijbehorende pijn. Sommige vrouwen voelen zich met pil juist beter, anderen (een grotere groep) juist niet. Bij de meeste maakt het niet uit. Het is als met de zwangerschap: sommigen zijn beroerd, anderen buitengewoon energiek, de meeste gewoon (behalve een buik die dikker wordt).

Hoe je hiermee moet omgaan? Je moet er zelf een keus in maken. Je stelling dat de pil zo heel ongezond is moet wel worden genuanceerd: zoals ieder medicijn kan het bijwerkingen hebben, maar in percentages valt het mee. Dat moet je afzetten tegen de voordelen: anticonceptie, cyclusregulatie, minder buikpijn bij de eisprong, minder menstruatiepijn en bij jou dus je fitter voelen.

Er zijn inmiddels erg veel vrouwen op de wereld die lang de pil hebben geslikt: medisch vallen die nadelen enorm mee. Of je ermee doorgaat is een persoonlijke keus. Wanneer het middel zo slecht was, werd het helemaal niet toegestaan op de Nederlandse markt. De regels zijn erg streng, en medicijnen moeten hier werkzaam en veilig zijn (wat iets anders is dan dat er geen bijwerkingen zouden mogen zijn; je moet het afzetten tegen het positieve effect).

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

de pil