Kan iemand mij vertellen wat de zin van het leven is?

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Kan iemand mij vertellen wat de zin van het leven is?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je stelt een belangrijke vraag die velen, vooral jonge mensen, bij zich voelen opkomen. Het leven is voor hen een vraagteken geworden. Waar leef ik eigenlijk voor? vragen ze zich af. Deze vraag kan vanwege verschillende oorzaken gesteld worden. Vanwege depressiviteit of een andere psychische stoornis. Of men is teleurgesteld in mensen. Ze hebben je oneerlijk behandeld, ze hebben je vertrouwen beschaamd, ze hebben je op een af andere manier beschadigd. Het kan ook zijn dat je de zorg en de liefde, de warmte van iemand mist van wie je dat juist verwachtte. Of je hebt een bepaald doel niet kunnen bereiken. Alles zit je tegen en knapt bij je handen af. Ook de omstandigheden in de wereld kunnen je het gevoel geven van zinloosheid. Of het verlies van iemand van wie je zoveel hield. En zo zouden er nog meer dingen te noemen zijn.

Hoe krijgt je leven echt zin? Wat is de zin van mijn leven? Dat is de vraag. Ik zou willen beginnen met te zeggen dat de zin van het leven allereerst ligt in het kennen van God. Niet een puur kennen met het verstand, dus een heleboel weten van God. Nee, kennen door een levende relatie, een liefdevolle omgang met Hem. En zo in het dienen en eren van Hem. Die zin zijn we door de zondeval kwijtgeraakt. Maar God, Die groot is in erbarming, zoekt de van Hem weg vluchtende mens weer op. In Joh. 3: 16 lezen we dat God, bewogen door zondaarsliefde, Zijn Zoon in de wereld heeft gezonden. En de Zoon getuigt Zelf dat Hij gekomen is om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. In de weg van geloof en bekering leren we de Heere Jezus kennen en in Hem God. We krijgen deel aan het echte, eeuwige leven. Dat zegt Johannes immers in hoofdstuk 17:3 van zijn Evangelie: “Dit is het eeuwige leven, dat zij (de mensen) U kennen, de enige waarachtige God en Jezus Christus die Gij gezonden hebt.” Het zinloze leven krijgt weer zin. We krijgen God, Die ons in Christus eerst heeft liefgehad, weer van harte lief. We ervaren de blijdschap in de omgang met Hem. We krijgen ook perspectief: het hier nog gebroken leven wordt eenmaal geheeld, volmaakt.

Door die liefde krijg ik ook mijn naaste lief. Ook dat behoort tot de zin van het leven. Dat ik leer de ander die op mijn pad komt te dienen. Ik mag de liefde van God doorgeven in mijn omgaan met en het verrijken van de ander met de mij geschonken gaven. Je kunt hier ook aan toevoegen: ik krijg weer oog en hart voor Gods schepping die eveneens gebroken is. Ik ga er zorgvuldig mee om. Maar ik mag ook genieten van de mooie dingen die God in de schepping nog te bewonderen zijn en in alles wat Hij mij in Zijn goedheid en genade geeft. Zo komt God aan Zijn eer en dat is de diepste zin van ons leven in al zijn facetten. “Hetzij dan dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods”, schrijft Paulus in 1 Kor. 10:31.

Ds. G. van de Groep

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Heerde