Sinds het afgelopen jaar heb ik (20) regelmatig last van migraineachtige verschi...

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Sinds het afgelopen jaar heb ik (20) regelmatig last van migraineachtige verschijnselen tijdens/rond mijn menstruatie. Ik krijg dan erge hoofdpijn, kan niet tegen licht en geluid en moet erg overgeven. Het is binnen een dag over, maar ik moet heel voorzichtig weer beginnen met eten en drinken anders braak ik het weer uit. Dit heb ik gemiddeld één keer in de vier maanden. Is er iets aan te doen?

Antwoord

Als ik het zo lees, heb je last van migraine. Dit is eenzijdige, bonkende hoofdpijn vaak gepaard gaande met misselijkheid en braken. Tevens gaat het soms samen met lichtschuwheid en overgevoeligheid voor licht en geluid. Bij vrouwen is het vaak cyclusgebonden. De precieze oorzaak is niet echt bekend. Maar in het algemeen is het goed te behandelen. Er zijn medicijnen die een aanval goed kunnen onderdrukken en waardoor je gewoon kunt blijven functioneren. Indien de aanvallen te vaak voorkomen, zijn er ook nog medicijnen die je preventief kunt slikken. Ga dus snel naar je huisarts en bespreek wat er mogelijk is voor jouw klachten.

A. Kwakernaak

Lees meer artikelen over:

medisch