Het lijkt ons bijzonder om op onze bruiloft na de huwelijkvoltrekking bij het ge...

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Het lijkt ons bijzonder om op onze bruiloft na de huwelijkvoltrekking bij het gemeentehuis twee witte duiven los te laten. Is dit vanuit christelijk oogpunt te accepteren? Wij zijn hier erg benieuwd naar...

Antwoord

Dag vragensteller,

Ik vind je idee in ieder geval heel origineel. Wat zou er op tegen zijn? De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is m.i. : "Wat heb ik er mee voor? Wat wil ik er mee?" De (witte) duif is een beeld van de Heilige Geest. Van ouds een zeer rein dier. Een vogel zonder bitterheid, want zoals je mogelijk weet heeft dit dier geen gal. Je huwelijk evenwel zal niet zonder bitterheid zijn. Reken op weerstand en op kruis en druk, want die zullen intrede doen in je huwelijk.

Toch zou ik niet weten hoe je dit loslaten vanuit christelijk oogpunt zou moeten weigeren. M.i. kun je beter twee duiven loslaten dan twee ballonnen.

Ondertussen wens ik je een mooie dag toe en veel huwelijksvreugde. Vaarwel. Vaar met de Heere wel. Gods Zegen gewenst.

Vriendelijke groeten,
J. M. Strijbis