Heeft een tijdgelovige zondebesef?

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Heeft een tijdgelovige zondebesef?

Antwoord

Ieder mens heeft besef van zonden. Dat komt, omdat de Heere nog iets van een Godsbesef heeft achtergelaten, toen Hij Zijn beeld aan ons onttrok. Daarom, weet een indiaan, een hottetot of wie dan ook, dat stelen, doden e.d. niet goed is. De meest goddeloze mens in Nederland weet dat hij niet mag moorden, enz.

Maar er is wel verschil tussen besef van zonden en zonde (let op de letter “n”). Echt besef van zonde is dat we God op het hoogst hebben misdaan. En dat leert Gods Geest. Dat is dus niet de algemene zonden, maar dat is de zonde dat ik God de rug heb toegekeerd. En aangezien een tijdgelovige geen waarachtige gelovige is, heeft hij wel besef van zonden, maar niet van zonde. Misschien zegt hij het wel met de mond, met het verstand, maar hij kent het niet met het hart. Dat gaat hij pas kennen als hij van een tijdgelovige een waar gelovige geworden is.
En dan komt de vraag naar jou en naar mij toe, wat zijn wij nu?

Ds. N. P. J. Kleiberg