Als ik lid word van een vereniging of van een kerkgenootschap, ben ik dan ook ge...

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

Als ik lid word van een vereniging of van een kerkgenootschap, ben ik dan ook gebonden aan de grondslag daarvan?

Antwoord

Beste briefschrijver, laat ik beginnen met een niet zo Refo(web) voorbeeld. Stel dat een Feijenoordspeler een nieuw contract krijgt bij Ajax, maar bij z’n nieuwe club blijft spelen in broek en shirt van de vorige... dan kan niet. Het een hoort bij het ander en is een gevolg van het ander. Als je lid wordt van een vereniging of kerkgenootschap en je voelt je niet gebonden aan de grondslag ervan, dan kom je op zeker moment in problemen.

Elke vereniging heeft statuten waarin grondslag en regels zijn verwoord. Het zijn de kaders waarbinnen het verenigingsleven zich afspeelt en waarop elk lid van de vereniging aanspreekbaar is. Als iemand lid wordt van een vereniging zonder zich gebonden te weten aan de grondslag, krijg je gemakkelijk een onbestuurlijk geheel. Stel dat je lid wilt worden van de kiesvereniging van de SGP, omdat die mensen plaatselijk wel een sympathieke club vormen, maar je gedachtegoed is meer die van de CU, dan kom je vroeg of laat in problemen met jouw visie op een bepaalde zaak en de visie van de kiesvereniging.

Bij het lidmaatschap van de kerkgenootschap ligt dat voor mijn gevoel wel iets anders. Daar is  geen sprake van een vereniging, hoewel ook die wel een grondslag hebben, nl. het Onfeilbaar Woord van God als richtsnoer voor het leven en de Drie Formulieren van Eenheid (HC, NGB, DL) als leesregel van de Schrift vanuit het Gereformeerd Belijden. Zo kan iemand van RK-huize een bepaalde protestantse kerk in z’n woonplaats of omgeving wel aansprekend vinden, omdat hij daar het evangelie hoort verkondigen. Maar als hij de grondslag van de kerk (Bijbel en drie formulieren) niet onderschrijft, zal hij toch moeite kunnen krijgen met zaken als bijvoorbeeld de visie op het Heilig Avondmaal. Ook op andere punten kan iemand heel sterk verschillen van mening; ik denk aan de zondagen 9 en 10 van de HC.

Samengevat: Als je lid wordt van een vereniging ben je gebonden aan de grondslag van de vereniging, anders heb jij er niets te vertellen. Bij je lidmaatschap van een bepaald kerkgenootschap zeg je: De Bijbel is voor mij Gods Woord, de belijdenisgeschriften beaam ik, en ik stel mij onder de tucht (en daarmee onder de ‘regelgeving’ gebaseerd op de Bijbel) van dat kerkgenootschap. Daarmee zeg je: In deze kerk wil ik onderdak vinden en zij heeft het in voorkomende gevallen over mij te zeggen.

Wellicht is dit antwoord te algemeen, omdat de vraag mogelijk een heel specifieke achtergrond heeft, maar dan lees ik dat wel.

Ds. J. van het Goor