Niet danken na maaltijd met collega's

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Ik ben gewend te bidden en te danken voor het eten. Maar als ik op mijn werk met mijn collega’s ga lunchen, laat ik het danken achterwege. Ik weet dat er nog meer zijn die dit zo doen. Toch zou ik graag willen horen of dit wel zón goede praktijk is. Zou ds. Pieters hierop willen reageren?

Antwoord

Het is een goede gewoonte om voor het eten te bidden en erna pas te danken. In de Philpotgemeenten in Engeland (en ik denk bij vele anderen meer) is het echter de gewoonte om alvorens te gaan eten de Heere te danken en om Zijn zegen te vragen. Lees maar in de Heilige Schrift:

-Markus 8:6 En Hij gebood de schare neder te zitten op de aarde, en Hij nam de zeven broden, en gedankt hebbende, brak Hij ze, en gaf ze Zijn discipelen, opdat zij ze zouden voorleggen; en zij legden ze der schare voor.

-Johannes 6:11 En Jezus nam de broden, en gedankt hebbende, deelde Hij ze aan de discipelen, en de discipelen aan degenen die nedergezeten waren.

-Johannes 6:23 Er kwamen andere scheepjes van Tiberias, nabij de plaats, waar zij het brood gegeten hadden, toen de Heere gedankt had.

-Zie ook Handelingen 27:35 En als hij (Paulus) dit gezegd had en brood genomen had, dankte hij God in aller tegenwoordigheid; en het gebroken hebbende, begon hij te eten.

Deze handelwijze is dus niet verkeerd of minder goed dan ons gebruik. Ondertussen pleit ik er absoluut niet voor om ons gebruik te veranderen, maar ik durf niet te zeggen dat het persé zo moet.

Wel heb ik nog een vraag aan de vraagsteller: waarom doe je zo, anders dan onze gewoonte is en jouw gewoonte is?

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

bidden