(...) Als wij onze naaste niet kunnen vergeven, hoe groot en hoe zwaar zijn misd...

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Vanmiddag las ik in het boek “Geschonden jeugd” door J. F. van der Poel het volgende: Als wij onze naaste niet kunnen vergeven, hoe groot en hoe zwaar zijn misdaden ook zijn, dan kan de Heere ons ook niet vergeven! Dat is voor mij een heel grote strijd want wat er is gebeurd kan ik niet vergeven. En de persoon leeft ook niet meer. Hoe moet ik dit zien? Wil een dominee van de Ger. Gem. deze vraag beantwoorden? In ieder geval hartelijk bedankt voor de moeite!

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

De Heere Jezus heeft ons leren bidden: Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren. Het zijn dus zaken die bij elkaar horen: het ontvangen van vergeving en het vergeven van hen, die ons schuldig zijn. Maar daar is ook een volgorde in en die moeten wij niet omkeren. Wanneer de Heere ons de zonden vergeeft zal het vergeven van hen die ons schuldig zijn niet achterblijven.

Wie oprecht vergeving bij de Heere zoekt (en daar roept de Heere Zelf toe op, hoe groot onze zonden ook zijn) heeft besef van de grootte van zijn schuld. Die schuld is meer dan van iemand die ons schuldig is, hoe ernstig de ander zich misdragen heeft. "Nooit heeft iemand zoveel kwaad tegenover zoveel Goeds misdreven)." Maar zolang ik  vind, dat de ander mij meer kwaad heeft gedaan dan ik tegen de Heere begaan heb, zal de gezindheid om te vergeven bij mij ontbreken.

Daarom zoek de vergeving te verkrijgen, die de Heere nog om niet laat aanbieden en de vrucht zal niet ontbreken. Vraag veel om de ontdekkende werkingvan de Heilige Geest.
Die laat zien wie tegen Wie zondigt. Maar wijst ook op het bloed van Christus, dat van alle zonden reinigt.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul