Een goede vriend van mij heeft sinds kort verkering met een meisje dat niet gelo...

drs. J. H. Kreijkes-van Esch / Geen reacties

Vraag

Een goede vriend van mij heeft sinds kort verkering met een meisje dat niet gelooft. Ik vind het heel lastig om met hem (en anderen) daarover te praten, omdat ik niet het idee wil wekken dat ik jaloers ben. Een paar jaar geleden, toen wij elkaar leerden kennen, was ik verliefd op hem, maar uiteindelijk hebben we geen verkering gekregen. We hebben elkaar een hele tijd niet gezien en hebben sinds een jaar weer goed contact: als vrienden, meer een soort broerzus-verhouding. We kunnen heel goed samen praten, met name ook over het geloof. Ik begrijp zijn keuze helemaal niet: hoe kan iemand die de Heere Jezus liefheeft en weet dat Hij zijn Verlosser is, een relatie aangaan met iemand die niet gelooft? Ik gun hem van harte een vriendin, maar dit gun ik hem niet... Ik zou graag met hem hierover praten, maar hoe kan ik dat het beste aanpakken? Ik wil zijn vriendin, als persoon, niet afkeuren, maar wel vanuit bijbels oogpunt bespreekbaar maken dat dit niet goed is voor hem (en zijn relatie met de Heere). Heeft u tips voor mij?

Antwoord

Allereerst denk ik dat die jongen vanuit zijn opvoeding heel goed weet, dat de weg die hij in slaat niet een van de meest voor de hand liggende is. Je zou hem denk ik niets nieuws vertellen met je waarschuwingen. Daar komt bij dat zijn ouders, als hij die nog mag hebben, de eersten zijn om hem daarop te wijzen.

Anderzijds, moet je je ook realiseren dat jij niet volledig op de hoogte bent van de situatie. Misschien is zijn vriendin juist erg geïnteresseerd in het geloof.

Verder bevind je je inderdaad in een lastige positie om hier iets van te zeggen, vooral omdat je in het verleden verliefd op hem bent geweest. Zeker als hij dat weet, zal hij zal inderdaad snel geneigd zijn te denken te denken dat je waarschuwingen uit jaloezie voortkomen.

Wel kun je eerlijk voor je mening uitkomen, als hij ernaar vraagt. Een vraag van hem om jouw mening lijkt me niet ondenkbaar in een goede vriendschap. Een andere mogelijkheid is, via een zijspoortje bepaalde vragen te stellen of uitspreken dat je je verbaasd was over zijn stap, in de hoop dat hij er zelf nog eens goed over nadenkt. En als hij er open op reageert naar jou toe, kun je wat concreter worden in je vragen  en eventueel je mening geven.

Hartelijke groeten,
Jeannette Kreijkes

Lees meer artikelen over:

relaties