Ik heb vaak een tijd dat ik me leeg voel (...) Wat moet ik doen in zulke tijden?...

Ds. A. Huijgen / Geen reacties

Vraag

Ik heb vaak een tijd dat ik me leeg voel. Ik weet dan dat God er in zulke tijden niet is. Maar ik heb ook veel tijden gekend van Gods nabijheid. Ik weet dus heel goed wat ik moet doen in tijden van leegte: bidden en smeken tot God. Want door ervaring weet ik dat Hij er wel naar luistert. Toch zorgen vaak de indrukken van de dag vaak dat het erbij inschiet. Ook heb ik er op zulke momenten zo weinig behoefte aan tot God te komen. Toch weet en voel ik wel dat het niet goed zit tussen God en mij. En toch slaap ik weer gerust en de volgende dag is weer vol indrukken. Wat moet ik doen in zulke tijden? Hoe kan ik er voor zorgen dat ik standvastig blijf en tot God blijf bidden?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoe blijft het gebed gaande in geestelijk dorre tijden, zo vat ik je vraag op. De dorheid blijkt uit een gebrekkig gebedsleven en juist het gebed is het middel om er uit te komen - dat is een moeilijke kwestie. Laat me op vier dingen wijzen.

Ten eerste: uit je vraag lijkt naar voren te komen dat je gebrek aan behoefte aan gebed je wel beschuldigt, maar dat de zaak daar nog niet van verandert. Wat is het belangrijk om te beseffen en telkens opnieuw te leren dat het niet van de waardigheid van mijn gebed afhangt, zelfs niet van mijn behoefte aan gebed, of de Heere dat gebed ook verhoort. Verwacht je het misschien wat te veel van je eigen behoefte, is dat min of meer de pleitgrond voor je gebed geworden, meer dan de genade van de Heere? Dan zou zo'n periode van mindere behoefte van gebed nog tot zegen kunnen zijn als het je er toe brengt om steeds meer 't te verwachten van de vastheid van Gods beloften, niet van de vastheid van je eigen gebed.

Ten tweede lijkt het me van belang om na te gaan wat de oorzaak is van die geestelijke dorheid. Vaak is er een oorzaak. Zou het kunnen zijn dat wat je als het gevolg benoemt (namelijk minder behoefte aan gebed) eigenlijk de reden is van die geestelijke dorheid? Zou het kunnen zijn dat je een bepaalde zonde aan de hand houdt, of hebt toegelaten in je leven? Dan is het zaak om gehoorzaam de weg van Gods geboden te gaan.

Ten derde, wat meer praktisch: zorg ervoor dat je jezelf een goede discipline eigen maakt. Neem altijd de tijd voor het gebed, hoe je je dan ook voelt. Wen jezelf aan om daarbij Gods Woord te onderzoeken in goede tijden, zodat je in mindere tijden toch blijft bidden.

Ten vierde, het belangrijkste. Bid om de werking van Gods Geest. Die Geest is het, die bidden leert, juist wanneer we niet weten te bidden, zoals het behoort (Rom. 8:26). En de Heere belooft Zijn Geest te geven aan degenen die Hem daarom bidden (Luk. 11:13).

Van harte sterkte en zegen toegewenst.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Huijgen