Ik ben een jonge vrouw van 24 jaar. Mijn menstruatie is altijd erg pijnlijk gewe...

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 24 jaar. Mijn menstruatie is altijd erg pijnlijk geweest. Maar de laatste jaren gaat dat gelukkig beter en kan ik het soms zelfs zonder medicijnen af. Alleen sinds de laatste paar maanden is er wel iets veranderd. Mijn menstruatie duurt wat langer (ongeveer zeven dagen). Ik verlies erg veel bloed(stolsels), dat is altijd al wel zo geweest. Maar sinds een paar maanden verlies ik tijdens de eisprong ook heel wat bloederig slijm. De eerste dagen is het dan kleurloos en na een paar dagen is het echt heel bloederig en ook best aardig wat. Ook heb ik dan soms last van krampen. Is dit normaal of zou er iets aan de hand kunnen zijn? Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.

Antwoord

Jonge vrouwen kampen nogal eens met het probleem van een pijnlijke menstruatie, later, en vooral na een zwangerschap, wordt dat veel minder. Soms verandert het menstruatiepatroon een beetje. Op zich hoeft dat niet afwijkend te zijn. Wanneer er verschillende veranderingen optreden: langere menstruaties, meer pijn, vrij veel bloedverlies rond de eisprong, meer krampen, dan wijst dat niet direct op één of andere ziekte, maar ik zou me kunnen voorstellen dat je toch een keer bij de dokter langs gaat om het geheel eens te laten onderzoeken. Soms kan een poosje aan de pil gaan de zaak weer goed in het ritme krijgen.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch