In mijn tienerjaren las ik soms erotische verhalen. Nu ben ik bijna 34, maar ik ...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

In mijn tienerjaren las ik soms erotische verhalen. Nu ben ik bijna 34, maar ik voel me vaak heel zwak op seksueel gebied. Ik voel me vaak, ondanks mijn (goede) huwelijk, de verkeerde kant op getrokken. Om de paar maanden kan het via internet gebeuren dat ik op de verkeerde site beland. Daarna voel ik me afschuwelijk. Dan gaat het weer maanden goed. Maar het is en blijft een valkuil. Ben ik verslaafd? En vergeeft God altijd? Zijn er meer vrouwen die dit hebben? Ik denk altijd dat alleen mannen dit hebben en dan voel ik me extra abnormaal. Ik durf het er met niemand over te hebben, zelfs met mijn man niet. Ik heb het één keer gedaan en toen was hij boos en teleurgesteld.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste mevrouw,

Bent u verslaafd? Deze vraag stéllen is goed, het antwoord erop kan ik u echter niet geven. Wees éérlijk tegenover uzelf en u wéét het antwoord vast en zeker! Dat antwoord hangt namelijk samen met uw tweede vraag “vergeeft God altijd?”

Om daar dus maar mee te beginnen: ja, God is een vergevend God, Hij vergeeft graag. Om voor onze zonden te betalen gaf Hij toch zelfs Zijn eigen Zoon?! Echter -dit is géén ‘voorwaarde’ van God om te willen of kunnen vergeven!- wanneer men blijft zondigen (dat wil zeggen dat men met die speciale zonde níét wíl breken)... heeft vergeving vragen dan enige zin? Er hoort dus wel iets bij: God vraagt om bekéring, dat is ómkering naar Hem en derhalve áfkering van de zonde! Concreet, in uw geval: wanneer u érnst maakt met het vermijden van wat u “uw valkuil” noemt, ofwel wanneer u zich bekeert en berouw toont! Dat is nog niet zo eenvoudig, want u schrijft dat u tóch weer de verkeerde kant op getrokken wordt. Ja, dat gebeurt, de zonde heeft macht! Het kost strijd! Maar dan belooft God ook dat u Hem om hulp mag vragen met daarbij het wéten dat Hij de oprechte bidder niet laat staan! Zónder zonde leeft niemand, het maakt echter wél verschil hoe men met zonde omgaat! De eerste stap naar hulp -Gods Geest werkt dóór mensen heen- hebt u gezet door de vraag naar het Refoweb te sturen! Via dit ‘middel’ kan ik proberen om u verder op weg te helpen door uw vragen te beantwoorden.

Volgende vraag dus: Zowel mannen als vrouwen zijn door God geschapen met alles wat bij het man-zijn en vrouwzijn hoort, dus ook gevoelens van seksuele aard. Door de zondeval is helaas ook bij seksualiteit, bij gevoelens daarover, veel mis gegaan. De zonde tegen het zevende gebod houdt veel meer in dan overspel: leest u de Heidelbergse Catechismus er maar op na!

Of er méér mannen dan vrouwen zijn, die zwak zijn op seksueel gebied? Geen idee, men veronderstelt het, maar dat is eigenlijk niet zo belangrijk. Het gaat erom hoe ù ermee omgaat: dat is toch de achterliggende vraag? U wilt niet meer in die valkuil trappen, toch?

U kunt internet áfsluiten op het moment dat het fout dreigt te gaan... belóón uzelf als dat lukt! De eerste keer “de knop omdraaien” is de moeilijkste, maar de beslissing daartoe ligt wél bij ù. Breng uzelf niet in verleiding, ga niet in uw eentje internetten! Leg erotische verhalen wég, kóóp geen bladen/boeken die u in verleiding brengen! En nogmaals: beloon uzelf als het is gelukt! Een cadeautje voor uzelf, een krul in de agenda bij iedere ‘goede’ dag, of een sticker plakken... dat doet er niet zoveel toe, als “een overwinning” maar zíchtbaar is. Vergeet vervolgens niet om God te danken, Die u de kracht gaf óm te weerstaan!

Nog een laatste: nee, u bent níét abnormaal... ook u bent een parel in Gods hand, ook u bent waardevol in Zijn ogen.

Moeilijk om met uw echtgenoot te praten? Laat hem dit antwoord lezen en vraag  hem om zijn steun in de door u te voeren strijd. Sámen vechten is minder moeilijk dan alleen in eenzaamheid met dit probleem te blijven worstelen.

Veel sterkte toegewenst,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.