Mag je op zaterdag een brief op de post doen?

Ds. W. Arkeraats / Geen reacties

Vraag

Mag je op zaterdag een brief op de post doen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Eerlijk gezegd vind ik het een aardige vraag: mag je op zaterdag een brief op de post doen? Je zult dat -neem ik aan- vragen vanwege het feit, dat de bus op zondagmiddag gelicht wordt.

Ik kijk er met veel ernst en tegelijk met een zekere nuchterheid tegen aan. Laat ik meteen maar voorop stellen: ik vind het persoonlijk niet nodig en ook niet terecht, om mijn post op zondag te laten ophalen. In de loop van de week heb ik volop gelegenheid, om langs de brievenbus te gaan. Voor ons huis staat een brievenbus en soms zie ik ’s zondagsmiddags de auto van TNT-post stoppen. Of ik zie iemand na kerktijd een brief op de post doen. Dan voel ik, dat ik er toch moeite mee heb. Misschien ook, omdat ik het zie op de brede verbanden van onze samenleving, waarin eigenlijk helemaal geen plaats is voor een hartelijk leven met Gods geboden. Als iemand mij ernaar vraagt, dan geef ik steevast het antwoord: Doe je brief maar op de post op de andere dagen: maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag. Keuze genoeg!

Hier zou ik het bij kunnen laten. Het is helder: geen mensen op zondag laten werken. Maar toch krijg ik tegelijk een wat bewogen gevoel in mijn hart. Want met mijn heldere standpunt maak ik intussen wél gebruik van vele vormen van zondagsarbeid: elektriciteit, gas, water. En dan niet eens alleen minimaal, dus alleen het hoogst noodzakelijke. Alleen: dat zie ik niet zo. Het is wat verder bij mijn voordeur vandaan. En we ‘kunnen’ er ook niet buiten. Daarmee relativeer ik niet wat ik boven geschreven heb. Maar ik voel wel, dat ik er op een bescheiden en ootmoedige manier over moet spreken.

Maar tegelijk ben ik ook weer blij: zoals ik met mijn doosje oud papier een bescheiden bijdrage mag leveren aan het milieu, zo lever ik op zaterdag een bescheiden bijdrage aan de rust op de komende dag des Heeren door geen brief te posten. Op maandag klinkt die lichte plof in de brievenbus dan tóch vreugdevol.

Een hartelijke groet,
Ds. W. Arkeraats