Vruchtbaarheid en endometriose

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Wij kunnen geen/moeilijk kinderen krijgen; waarschijnlijk door endometriose bij mij, maar dat weten ze niet zeker omdat ze buiten een cyste in een eileider niets vreemds konden zien op de echós (in de periode dat we in de medische molen zaten). Moeten we nu met deze klachten weer terug naar de gynaecoloog of hoort dit bij endometriose en hoef ik me niet ongerust te maken?

Antwoord

Endometriose is lastig maar niet ernstig. Het kan wel veel klachten geven en de vruchtbaarheid beïnvloeden. Voor endometriose zijn wel behandelmogelijkheden. Hoe dat in jouw situatie zit kan ik niet beoordelen. Wanneer je de kinderloosheid voorlopig accepteert en niet heel veel klachten hebt is er geen reden voor medische actie. Wanneer je klachten hebt en/of je opnieuw naar mogelijkheden om zwanger te worden wilt kijken, kun je niet om de gynaecoloog heen, lijkt me.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

Endometriose