Kans op longkanker

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Misschien is het een beetje een vreemde vraag zo achteraf, maar ik heb een tijdje gerookt. In totaal denk ik ongeveer tien pakjes sigaretten. Ik ben er nu gelukkig vanaf. Maar kan dat roken van toen nog invloed hebben op mijn gezondheid? Heb ik nu een grote kans op longkanker, of heb ik daar te weinig voor gerookt en valt dat wel mee?

Antwoord

Uit onderzoek is gebleken dat het altijd de moeite loont om te stoppen met roken. Indien je in totaal tien pakjes hebt gerookt, zal het met de schade aan je longen wel meevallen. Eén jaar na stoppen, heeft het geen nadelige gevolgen meer voor je lichaam.

De kans op longkanker zal voor jou niet hoger zijn dan voor iemand die nooit heeft gerookt. Het wordt een ander verhaal als je al jaren rookt. Je loopt dan meer risico op afwijkingen. Met name longproblemen als uitgerekte longen/ bronchitis etc kunnen ontstaan. Dit risico wordt altijd minder als je stopt. Dus ook al rook je twintig jaar, het is altijd beter voor je lichaam om te stoppen. Je vermindert altijd de kans op problemen.

A. Kwakernaak

Tags in dit artikel:

kankermedischroken