Gods Geest uitgestort op alle vlees

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Gods Geest is uitgestort op alle vlees. Dat betekent toch allerlei soorten van vlees, volgens de kanttekeningen? Ik hoorde eens een dominee die zei tegen de gemeente, dat het betekent op alle vlees, “dus dat is ook op u”, tegen de gemeente. Hoe moet ik dit nu zien?

Antwoord

Beste vraagsteller of stelster,

Om maar met de deur in huis te vallen: ik ben het met de Kanttekeningen eens. Uit het vervolg blijkt ook dat met "alle vlees" bedoeld is: mensen van allerlei soort. Daar wordt immers gesproken van zonen en dochters, van oud en jong, van slaven en vrijen en zo zou je nog wel meer kunnen noemen, bijv. blank en bruin, enz. Vlees is een aanduiding van gevallen Adamskinderen. Niemand wordt daarvan buitengesloten vanwege leftijd, sexe, ras, maatschappelijke positie enz.

Dat mag een dominee dus ook zeggen tegen zijn gemeente, of liever, dat moet hij zeggen: hier wordt niemand bij voorbaat buitengesloten. Maar dat betekent niet, dat je tegen de gemeente kunt zeggen: "dus dat is ook op u". Want daarmee ga je een stap verder. Ik weet natuurlijk niet precies hoe die dominee dat gezegd en bedoeld heeft, maar zo mag je het niet zeggen, want dat is niet waar. Waar de geest op het vlees wordt uitgestort, wordt een men wedergeboren en begint de strijd tussen vlees en Geest, die levenslang duurt. En zo is het helaas niet in het leven van ieder gemeentelid afzonderlijk.

Er ligt dus een geweldige ruimte in het woord “alle”, maar het omvat niet iedereen. Daarom blijft de vraag in de gemeente na Pinksteren van levensbelang: "Heb jij de Heilige Geest ontvangen?"

Een hartelijke groet,
Ds. J. Westerink

Lees meer artikelen over:

Heilige GeestPinksteren