Bang voor geslachtsgemeenschap

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het hebben van geslachtsgemeenschap. Nu zag ik op de site dat er al vele vragen over gesteld zijn, maar het antwoord op mijn vraag heb ik niet gevonden.. Mijn vriend en ik hebben een supergoede en fijne relatie. We hebben ook al veel gepraat over het hebben van geslachtsgemeenschap, wat we willen bewaren tot het huwelijk. Ik ben alleen heel bang dat als hij bij mij naar binnen zou gaan dat het niet lukt. Ik kan namelijk zelf (met mijn hand) de opening niet vinden waar hij dan in zou moeten. Ik word moe van het denken er over en wil vragen of u hier meer over kunt zeggen. Hoe kan ik die opening ontdekken?

En maakt het nog uit of je altijd maandverband of tampons hebt gebruikt tijdens menstruatie? Tampons krijg ik namelijk ook nooit ingebracht. Ik zit hier echt mee en voel dat ik een spanning op bouw. Ik hoop dat u duidelijkheid kunt geven.

Antwoord

Eén ding is zeker: als er ongesteldheid is geweest, is de opening er ook. Het is dezelfde opening als waar het bloed uit komt. Deze kan wel klein lijken als er b.v. een stevig hymen (= maagdenvlies) is. Soms is het zelfs zo stevig dat er wat hulp bij nodig is, maar meest is dat gelukkig niet zo. Ook kan de opening kleiner lijken door een verkrampng van de spieren. Dat is makkelijk vast te stellen door nog eens te inspecteren in een warme omgeving (bad). Kom je er dan nog niet uit, dan lijkt een bezoekje aan je huisarts aangewezen.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

vagina