Naar bruiloft van familielid met een moslim

Ds. H. Liefting / Geen reacties

Vraag

Mag je als christen naar een bruiloft van een familielid die trouwt met een moslim/turk? Het gaat alleen om het burgerlijk huwelijk, want het wordt niet kerkelijk bevestigd of ingezegend. Als je er heen gaat, zeg je dan als het ware dat je het ermee eens bent?

Antwoord

Laten we één ding duidelijk voorop stellen: jouw eventuele aanwezigheid heeft niets te maken met het er wel of niet mee eens zijn. Als je besluit erheen te gaan, ga je erheen omdat het een familielid is. En op zich denk ik dat dit goed is. In dat opzicht ligt het m.i. in dezelfde lijn als een huwelijk met een onkerkelijk iemand. Bovendien is het alleen maar een burgerlijk huwelijk. Dat vergemakkelijkt je keus enorm.

Wel zou ik persoonlijk die dag niet al te enthousiast doen. Doe niet net alsof je erg blij met hen bent. Want hoe we het ook wenden of keren, Allah is wel een andere god dan de God van de Bijbel. Dan de God en Vader van onze Heere Jezus Christus. Een moslim probeert zichzelf op te werken, terwijl God in Zijn Zoon Jezus Christus genadig afdaalde in onze verlorenheid. Het feit dat in een moskee in Jeruzalem de woorden “Onthoud dit goed, moslim, God heeft geen zoon” geschreven staan, spreekt boekdelen.

Ik zou je bovendien willen adviseren om na het huwelijk de band niet eenzijdig te verbreken.

Ds. H. Liefting, Delft

Tags in dit artikel:

islam