Hoe moet je als single christen omgaan met seksuele gevoelens? Ik ben nu nog vri...

Ds. J. C. Schuurman / Geen reacties

Vraag

Hoe moet je als single christen omgaan met seksuele gevoelens? Ik ben nu nog vrij jong en hoop op een relatie voor later, maar ook tot die tijd heb ik wel gevoelens. Nu projecteer ik deze vaak op een willekeurig aardige persoon, waarmee ik bijvoorbeeld juist de laatste tijd wat meer optrek, maar waar ik echt geen relatie mee heb of mee zal krijgen. Het zijn ook door de tijd heen steeds anderen. Ik weet dat dit absoluut niet goed is (Math. 5), maar hoe moet ik er dan wel mee omgaan?

Antwoord

Beste jongere, bedankt voor je vraag. Ik vind het moedig dat je hem stelt. Het is een vraag die vermoedelijk meer jongeren (en ouderen) zullen herkennen. In zekere zin ben ik blij dat het een vraag voor je is. Blijkbaar besef je dat God ook op onze gedachten let. Ik wil proberen om op je vraag te reageren, in de hoop dat je een weg gewezen krijgt.

Om te beginnen: het is niet verkeerd dat je seksuele gevoelens hebt. Seksualiteit is een belangrijk onderdeel van ons mens-zijn. Sterker nog: het is door God geschapen. Als je een gezonde jongen of een gezond meisje bent, dan kom je deze gevoelens bij jezelf tegen. Je ervaart bijvoorbeeld dat een bepaald meisje of een bepaalde jongen je aantrekt. Je vindt haar of hem leuk, knap om te zien. Nogeens: dat is op zichzelf niet verkeerd.

Alleen -en nu kom ik denk ik bij je vraag- laat je dan je fantasie de vrije loop, zodat je in gedachten de ander bijvoorbeeld 'uitkleedt'? Dan ga je een grens over. Je verwijst zelf naar Jezus' woorden in Matth. 5. De Heere Jezus waarschuwt in vers 28 nadrukkelijk voor het kijken naar een vrouw om... haar te begeren! Let op die laatste woorden. En ja, wie maakt zich hier niet schuldig aan?

Hoe kun je hier tegen strijden? In ieder geval door te bidden om de Heilige Geest Die je innerlijk zuivert. Soms moeten we maar heel duidelijk vragen of de Heere ons verlost van onzuivere gedachten. Ze kunnen zo hardnekkig zijn dat wij ze zelf niet aankunnen. Dus het gebed is belangrijk.

Verder is het goed om je af te vragen waar je mee bezig bent. Hoe zie je een jongen die, een meisje dat, seksuele gevoelens bij je losmaakt? Heb je de hele persoon in het oog, of alleen het lichaam van de ander? Als dat laatste het geval is, maak je van de ander eigenlijk een lustobject. Dat is misschien scherp gezegd. Maar voor de duidelijkheid moeten we het wel zo zeggen. En wil je de ander zo zien? Of denk je: nee, dat wil ik niet. Zulke vragen kunnen je helpen om de grens weer te vinden en te bewaken. Je zult vast en zeker weten dat seksualiteit in de Bijbel meer is dan iets lichamelijks. Het gaat om de hele mens (zo heeft God het bedoeld). Daarom komt seksualiteit tot zijn recht in een relatie.

Ik besef dat je het wel moeilijk kunt hebben als je single bent. Voor sommige mensen geldt dat zelfs hun leven lang. We onderschatten wel eens de strijd die zij tegen zichzelf hebben te voeren. Toch mag je rekenen op Gods hulp als je je laat leiden door de bijbelse kaders. De Heere heeft het beloofd om daar Zijn zegen aan te verbinden.

Tenslotte: je weet waar je met je zonden en fouten moet zijn. Bij het kruis van de Heere Jezus. Door Zijn bloed is er vergeving van alle (!) zonden. Seksuele zonden niet uitgezonderd. Noem de dingen in het gebed bij de naam. Wees niet vaag. En bidt ook concreet om de leiding van de Pinkstergeest. De Geest heeft enorm veel kracht om je bij te staan in de strijd.

Een hartelijke groet,
Ds. J. C. Schuurman, Boven-Hardinxveld