Van zelfbevrediging afkomen

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Hoe kom ik als vrouw zijnde van zelfbevrediging af? Ik loop hier al jaren mee. In het verleden heb ik te maken gehad met misbruik, dat zie ik zelf vaak als de oorzaak. Maar dat heb goed kunnen verwerken en achter me kunnen laten, zij het met hulp. Maar zou dit iets zijn wat ik er aan over zou houden? Dat is iets wat ik absoluut niet wil, maar regelmatig overkomt het me weer! Ik word er zo moedeloos van!! Wat moet ik doen?

Antwoord

Wat me opvalt in jouw vraag is dat je schrijft: “het overkomt me.” Alsof je er helemaal geen grip op hebt en er niets aan kunt doen om het te voorkomen. En zo zal het voor jou ook voelen. Er kunnen inderdaad momenten zijn dat je de idee hebt niets anders te kunnen doen dan jezelf te bevredigen. Mensen die van welke verslaving dan ook last hebben (drank, porno, gokken, kopen etc), zitten met hetzelfde probleem. Bijvoorbeeld iemand die drankverslaafd is zal momenten hebben dat de drang om te gaan drinken zo sterk is dat er gedronken moet worden. De vraag is dan hoe het komt tot zo'n moment. Bijna altijd gaan er een aantal gebeurtenissen aan vooraf. Een voorbeeld bij iemand met een drankprobleem: een man komt thuis van zijn werk met een vervelend gevoel, want het werk liep niet lekker. Thuis treft hij een paar van zijn kinderen aan die ruzie maken. Hij heeft geen zin iets te ondernemen en gaat op de bank hangen. Hij ergert zich ondertussen steeds meer aan de kinderen. Echtgenote is druk met koken en vraagt hem om even op de kinderen te letten. Zonder van de bank af te komen schreeuwt hij naar ze, wat weinig effect heeft. Aan tafel is hij nog steeds in een pruthumeur en moppert op het eten, wat hem woorden met zijn vrouw oplevert. Nadat zijn vrouw de kinderen op bed heeft gelegd vertrekt ze naar een vriendin en de man is van mening dat het enige wat hem nog uit zijn dip kan halen is een pilsje is... en nog één en nog één etc. Hij heeft de idee dat dit hem overkomt...

Op welk moment had deze man nog iets kunnen ondernemen om deze keten van vervelende gebeurtenissen te voorkomen? Bijvoorbeeld: op het moment dat hij chagrijnig uit zijn werk kwam is hij op de bank gaan hangen. Hij zou kunnen bedenken dat hij daar meestal niet vrolijker van wordt en dan steeds minder kan verdragen. Wat zou er zijn gebeurd als hij tegen zijn kinderen had gezegd: kom jongens, we gaan even buiten voetballen...

Zie jij voor jezelf ook zo'n keten van gebeurtenissen? Ga daar eens naar kijken. Soms kan ook een enkele gebeurtenis al aanleiding zijn. Wat zijn aanleidingen voor jou? Probeer eens voor jezelf stil te staan bij je stemming. Voel je je op zo'n moment boos, verdrietig, gespannen of angstig, eenzaam? En wat is de oorzaak ervan? Bedenk dan dat zelfbevrediging niet lijdt tot een betere stemming, meestal voel je je achteraf naar dat je het weer hebt laten gebeuren. Verzin alternatieven die maken dat je je beter voelt. Voorbeelden zijn kan zijn iemand bellen of bezoeken, iets creatiefs doen (knutselen, koken), gaan sporten, hardlopen of fietsen, mooie muziek luisteren, een goed boek pakken... Het is handig om voor jezelf een lijstje te maken wat jou helpt en dat lijstje bij de hand te hebben op een moment dat je het nodig hebt. Probeer op een vroegtijdig moment in te grijpen. Dan is het het meest gemakkelijk om een drang te laten verdwijnen of minder te laten worden.

Het bovenstaande kan je zeker helpen bij het verminderen/stoppen met zelfbevrediging. Wees overigens niet al te teleurgesteld als het niet meteen lukt om helemaal te stoppen of als je een terugval hebt. Probeer te denken: morgen is er weer een nieuwe dag, een nieuw begin.

Maar even terug naar het voorbeeld: als de man elke dag met een slecht humeur thuiskomt uit zijn werk, zal hij ook daar naar moeten kijken. Kijk zo eens naar je eigen leven, ben je er in grote lijnen tevreden over? Hoe staat het met je geloofsleven? Kun je zaken veranderen of moet je ze meer leren te accepteren? Het is natuurlijk erg moeilijk een verslaving te stoppen als je je absoluut niet gelukkig voelt. Zoek hulp als je niet verder komt of niet goed weet hoe je zaken kunt veranderen.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Tags in dit artikel:

zelfbevrediging