(...) Mag ik inderdaad stellen dat deze therapie niet de juiste is voor mijn vro...

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Mijn vrouw heeft vanwege depressieve klachten hulp gezocht. Via de huisarts is ze terechtgekomen bij Max Ernst Psychologenpraktijk waar ze psychotherapie krijgt/volgt. Nu las ik in een Bijbelstudie dat alles wat je aanwendt in het leven om je beter te voelen wat niet als basis de Bijbel of de Heere Jezus is, dat dat eigenlijk ijdelheid is en dat je daar niets van moet verwachten. Het klopt dat bij deze therapie Gods Woord geen enkel spreken heeft. Men kijkt naar hoe je denkt en waarom en probeert dit aan te passen door met je te praten en je tips te geven. Hierbij komen gebed en vertrouwen op God niet voor. Mag ik inderdaad stellen dat deze therapie niet de juiste is voor mijn vrouw en dat ze hulp nodig heeft waarbij wel vanuit Bijbels perspectief hulp wordt aangeboden, of is dit te kort door de bocht? Graag uw visie.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik begrijp dat uw vrouw en u in een nare situatie zijn terecht gekomen. Zij heeft depressieve klachten gekregen en wordt daar nu voor behandeld. Laat ik allereerst mogen zeggen dat ik met u meeleef en van harte hoop dat deze klachten spoedig tot het verleden zullen behoren.

Over het algemeen is het het best als we bij klachten als deze behandeld worden door een christenpsycholoog. Niet zozeer, omdat een 'werelds' psycholoog ons niet kan helpen. De methoden van alle psychologen komen op hetzelfde neer en verschillen niet zo veel van elkaar. Het punt is dat depressieve klachten ook van invloed zijn op ons geloofsleven. En ik weet niet of de behandelaar van uw vrouw daar begrip voor heeft en haar daarin goed begeleiden kan. Ik ken voorbeelden van adviezen van seculiere psychologen aan depressieve gelovigen waarvan ik denk: dat zou een christenpsycholoog nooit gezegd hebben.

Kortom, ik denk dat uw vrouw het beste kan aangeven hoe zij de behandeling van haar psycholoog ervaart. Als zij zich ook in haar geloofsleven begrepen voelt, kan ze m.i. blijven waar ze is. Misschien is het voor haar ook makkelijker om daar naar toe te gaan. Een christenpsycholoog is er misschien niet in uw woonplaats en in de buurt. Ver ervoor reizen zou een probleem kunnen zijn.

Wat u in de Bijbelstudie hebt gelezen, is te kort door de bocht gesteld. Op deze manier zouden we ons nauwelijks meer kunnen laten opereren, want hoe weinig christenartsen zijn er nog. Het gaat er m.i. om, dat de HEERE Zijn zegen verbindt aan het werk van een arts of van een psycholoog. En dat wil Hij doen, ook als er geen basis is in de Bijbel of in het werk van de Heere Jezus. Gaat u samen met uw vrouw biddend de weg die moet worden gegaan. Dan zal de HEERE wel aangeven wat u moet doen.

Hartelijke groeten en veel sterkte!

Ds. C. J. Droger