Ik was eerst altijd om de vijf weken ongesteld. De laatste tijd werd dit steeds ...

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik was eerst altijd om de vijf weken ongesteld. De laatste tijd werd dit steeds korter en nu zit ik op een cyclus van drie weken en een paar dagen. Het is wel geregeld, maar is dit normaal?

Antwoord

De normale menstruatiecyclus is tussen de drie en de vijf weken. Hierbij wordt gerekend vanaf de eerst dag van de menstruatie (ongesteldheid) tot de eerste dag van de volgende menstruatie. Deze cyclus hoeft niet voor de hele periode waarin een vrouw vruchtbaar is hetzelfde te zijn: het kan wisselen. Zonder pilgebruik (wat ervoor zorgt dat een vrouw elke vier weken vloeit) is ongeveer één op de drie vrouwen volstrekt regelmatig. Een ander deel is min of meer regelmatig (de cyclus schommelt een paar dagen rondom bijvoorbeeld de 25 dagen) en weer een ander deel is volstrekt onregelmatig.

Het komt vaker voor dat de cylcuslengte in de loop van iemands leven wijzigt. Een cyclus van korter dan drie weken vinden we te kort. Niet dat er veel aan te doen is, behoudens cyclusregulerende medicatie (lees de pil). De arts zal wel nagaan of er andere redenen voor deze korte cyclus zijn.

Een te lange of een te korte cyclus zijn met name van belang wanneer er sprake is van kinderwens.

Groeten, José de Jongh

Lees meer artikelen over:

medisch