Zalig zijn de onvruchtbaren

Ds. J.J. Tigchelaar / Geen reacties

Vraag

Ik heb altijd begrepen dat je in een huwelijk open moet staan voor kinderen. Totdat we laatst lazen uit Lukas 23. Daarin zegt vers 29: “Want ziet, er komen dagen, in welke men zeggen zal: Zalig zijn de onvruchtbaren, en de buiken, die niet gebaard hebben, en de borsten, die niet gezoogd hebben.” Ik begrijp dit niet. Wie kan dit uitleggen. Je bent zalig als je geen kinderen hebt gebaard, en als je onvruchtbaar bent. Maar kinderen zijn een geschenk van God waar je voor open moet staan. Voor mij een raadsel...

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wanneer je in de Bijbel een tekst leest moet je bij de uitleg steeds afvragen: 1. Wat staat er precies; 2. Wie heeft dit gezegd of geschreven; 3. Tegen wie is dit gezegd of aan wie geschreven; 4. Wat zijn de tijd en omstandigheden; 5. Wat is de directe aanleiding voor deze tekst. Daarna kun je proberen de tekstwoorden persoonlijk toe te passen.

Wanneer je deze regel toepast op de tekst in de vraag is hier geen raadsel meer. Let er goed op dat niet Jezus Christus hier bepaalde vrouwen zalig spreekt, maar Hij zegt dat later mensen dit van andere mensen zullen zeggen. Het Nederlandse woord “zalig” kan trouwens verschillende betekenissen hebben. Letterlijk betekent het “vol van”, en niets meer. Daarom spreken we ook van rampzalig: vol van rampen. Meestal bedoelen we echter gelukzalig: vol van geluk. Mensen kunnen een ander echter niet echt zalig spreken. Dat kan alleen God. Wanneer je bij voorbeeld aan een bepaald ongeluk bent ontsnapt, kunnen mensen zeggen: je hebt veel geluk gehad. Maar daarmee ben je nog niet zalig!

Jezus Christus spreekt in vers 29 hoogstwaarschijnlijk met het oog op de komende belegering en verwoesting van Jeruzalem door de Romeinen. Toen hebben door de honger moeders hun kinderen zien sterven of zelfs opgegeten. In onze tijd hebben vluchtende mensen soms dagenlang hun overleden kinderen in de armen moeten meedragen omdat er geen tijd of plaats was om ze te begraven. Dan kunnen anderen zeggen: gelukkig wanneer je geen kinderen hebt.

Er is in de geciteerde tekst dus geen enkele reden dit in zijn algemeenheid uit te leggen, in de zin dat het altijd beter is geen kinderen te krijgen.

Raadsel opgelost?

Ds. J. J. Tigchelaar

Ds. J.J. Tigchelaar

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus predikant en adviseur predikantenopleiding Church of Central Africa