Al jaren bidden om een vriendin

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Al jaren bid ik om een vriendin; niet dat ik geen leuke meiden tegenkom, maar de meeste meiden die ik leuk vind zijn niet-christelijk. De afgelopen zomer werd ik echter verliefd op een erg leuk meisje, dat ook nog christelijk was. Na een tijdje kreeg zij echter een relatie met een niet-christelijke man die tien jaar ouder is. Ik was toen erg teleurgesteld: waarom verhoorde God mijn gebeden niet? Ik weet dat ik niets verdien, maar als je dan in de Bijbel leest over verhoring van het gebed (bijv. Lukas 11:1-13), worden er toch grote verwachtingen geschapen. Onwillekeurig ontstaat dan toch de gedachte: waarom ik niet, terwijl ik toch netjes mijn best doe, elke zondag twee keer naar de kerk ga, niet naar de disco ga, en hij wel. Terwijl hij niet naar de kerk gaat, op zondag werkt, enzovoorts.

Intussen ben ik in een vicieuze cirkel terechtgekomen: het gaat niet meer om dat meisje, het gaat om het alsmaar bidden en niet meer merken dat God het hoort. Ik heb al van alles gebeden, maar het lijkt net of God zich steeds verder terugtrekt uit mijn leven. Ik heb God om kracht gebeden om deze beproeving te doorstaan, maar de duivel hoeft bijvoorbeeld maar de naam van dat meisje te fluisteren, en ik denk meteen: oh ja, Hij wil me toch niet, bidden haalt toch niets uit!

Door al deze aanvechtingen ben ik de laatste maanden depressief geworden. Ik ben moe, lusteloos, etc. Tegenover de buitenwereld houd ik me groot, probeer ik niets te laten merken door gewoon vrolijk te doen en zo, maar dit kost me steeds meer energie. Elke avond bid ik of God me toch wil helpen, maar het lijkt allemaal net of het niets uithaalt. Heeft u misschien advies? Of bijbelgedeelten die ik kan lezen ter bemoediging?

Antwoord

Door grote problemen met mijn mailserver kon ik vier weken geen email ophalen. Vandaar dat dit antwoord wat laat komt.

Ik lees in jouw hartekreet twee vragen: verhoort God alle gebeden en hoe blijf ik in teleurstelling en tegenslag staande? De beantwoording is niet gemakkelijk. De Heere belooft verhoring op het gebed dat is naar Zijn wil. En die wil kennen wij maar ten dele. Als het gaat om onze zaligheid dan mogen we sterk pleiten op Zijn Woord dat Hij niet wil dat er enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen (2 Petrus 3). Dat wordt geschreven aan verdrukte, teleurgestelde christenen die de vervulling van Zijn spoedige wederkomst niet zien.

Wil God dat jij verkering krijgt, trouwt enz.? Dat weten we niet. Je mag vragen om Zijn leiding en Zijn zegen in je natuurlijk leven. Dat is iets anders dan dwingen. Ook dan per omgaande een antwoord krijgen. Wachten duurt lang. Het kan zelfverloochening en beproeving betekenen.

Of jij netjes leeft, trouw naar de kerk gaat, enz. zou ik niet als verdienste aanmerken. Dat is onze plicht en roeping, maar geeft geen recht of verdienste. Zou jij Jacob of Petrus of noem maar anderen, bij Gods beminden rekenen? Waar lezen we dat mensen zich op de borst slaan vanwege hun nette leven en van God in dit leven een voorkeursbehandeling krijgen? Voordat je hier nu somberder van zou kunnen worden wijs ik je ook op Lukas 18 een gelijkenis dat we altijd bidden moeten en niet opgeven. De arme weduwe houdt vol en krijgt haar recht. De arme Lazarus blijft trouw en erft het eeuwige leven. Denk in deze lijdenstijd ook aan Jezus Zelf. Zijn ondragelijk lijden doet Hem bidden: als het MOGELIJK is die drinkbeker van het lijden niet leeg te hoeven drinken. Wordt Hij, Gods eigen Zoon, verhoord? Ja, lezen we in Lukas want een engel daalt uit de hemel en sterkt Hem. Maar Zijn weg gaat wel verder naar het kruis. Daarin blijft over: Heere leer mij Uw weg.

Ik lees dat je depressief geworden bent en influisteringen van de duivel krijgt. Daarin dring ik bij je aan het bovenstaande te bedenken en je af te vragen of je God niet bijna openlijk beschuldigt van woordbreuk. De duivel wil je daar graag bij helpen. Hij doet dat op zijn gemene, listige manier. Hij pakt je op je zwakke plek. Denk aan de verzoeking van Jezus in de woestijn toen hij 40 dagen niet gegeten had en honger had. Het eerlijk luisteren naar Gods Woord en dat de duivel in zijn gezicht slingeren verjaagt hem. Houd vol. Bij blijvende zwakte of vragen reageer opnieuw.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Tags in dit artikel:

biddensingle