Ik ben een meisje van 15 jaar. Mijn vriendin is 16 en een vriend van ons is 23. ...

G.M. Gerritsen / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 15 jaar. Mijn vriendin is 16 en een vriend van ons is 23. We wonen in dezelfde plaats. In het begin hadden we al regelmatig ruzie... Die jongen had heel vaak ruzie, ook met anderen. Vraag niet waarover en waarom, dat weet je nooit met Hem.  Mijn vriendin, hij en ik hebben alles uitgepraat. Toen wij hem in het echt zagen was hij een heel andere jongen: heel lief, meelevend en gezellig. Om een héél lang verhaal kort te houden, ik ben ervan overtuigd (en anderen met mij) dat hij problemen heeft en een gedragsstoornis heeft. Hij weigert hulp omdat hij zegt dat mijn vriendin en ik hem haten omdat we hem afgewezen hebben (hij heeft verkering gevraagd). We hebben nee gezegd, we konden niet anders. We houden wel van hem, maar dat accepteert hij niet op een andere manier dan verkering. Toch weet ik dat hij hulp nodig heeft. Deze situatie duurt nu al lang en ik ben bang dat als het nog langer duurt, hij hele vervelende dingen gaat doen. Wat kan ik voor hem doen zodat hij hulp gaat zoeken?

Antwoord

Beste meid,

Je hebt een lastig probleem. Ik geef je een heel kort en krachtig advies. Het is kort en krachtig omdat jij minderjarig bent en de vriend van jou 23, dus meerderjarig.

Meld dit probleem bij je ouders. Jouw ouders moeten dit voor jou gaan regelen, dat kun je niet zelf. Jouw ouders kunnen met hem in gesprek gaan, of eventueel met zijn ouders als hij nog thuis woont. Als je het moeilijk vindt om aan je ouders te vertellen, meld het dan bij een vertrouwenspersoon bij jou op school. Die kan je verder helpen. Als je vriend hele vervelende dingen gaat doen, ga dan naar je huisarts of meld het de politie.

Hopelijk doe je hier wat mee. Ik hoop van ganser harte dat je van deze moeilijke situatie afkomt. Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst.

Hartelijke groeten,
G. M. Gerritsen

Tags in dit artikel:

relaties