Genezen van homofiele gevoelens

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Is het mogelijk dat je 'geneest' van homofiele gevoelens? Mag je daarom bidden? Of moet je jezelf gewoon accepteren zoals je bent, ook wat je geaardheid betreft? Als je dat echter accepteert, is het 'gevaar' wel groot dat je geen moeite doet om mannelijker over te komen dan je bent, richting andere mensen.

Antwoord

Graag wil ik de vraagsteller met zo veel mogelijk begrip en invoelingsvermogen een antwoord geven. De homofiele medemens of medechristen is vaak juist door kerkmensen met onbegrip benaderd en onheus behandeld. En dat terwijl zijn/haar eenzaamheid en onzekerheid toch al groot is.

Over de vraag of de homofiele geaardheid aangeboren is, of uitvloeisel van opvoeding en omgeving, wordt niet gelijk gedacht. Daarom is een antwoord op de vraag of "genezing" mogelijk is, ook niet zo gemakkelijk te geven. In kerkelijke kring wordt ook heel verschillend aangekeken tegen homofilie. Dat loopt uiteen van volledige afwijzing tot volledige acceptatie.

Schokkend is het verschillend lezen van verschillende bijbelteksten. Als ik antwoord, doe ik dat vanuit het lezen van de bijbel die de homofiele levensuitingen afwijst. Maar nadrukkelijk niet op de voorhand de mens die homofiel is en zeker niet die er strijd mee heeft. De hartstocht van een man of vrouw die ongeremd wordt uitgeleefd in het huwelijk wordt evenzeer afgewezen. De seksuele omgang met dieren ook. Het geeft de gebrokenheid aan vanwege de zondeval die zich ook uitstrekt over het seksuele gebied. De homofiele geaardheid zie ik ook als uiting van de gebrokenheid. Iemand die die geaardheid heeft moet onze steun en ons meeleven ervaren.

Of je dan genezen kunt worden? Er zijn getuigenissen van mensen die in Gods kracht hun aantrekkingskracht op een partner van hetzelfde geslacht kwijt raakten. Maar zij moeten bewust zich weg houden van verleidelijke situaties. Mijns inziens mag je daarom bidden.

Het kan ook een levenslang kruis zijn om te strijden tegen gevoelens die zich opdringen en waaraan je op bijbelse gronden geen ruimte wil geven. Dat geldt net zo goed heteroseksuele gevoelens b.v. die zouden leiden tot
overspel.

T.a.v. de vraag hoe je overkomt zou ik willen zeggen dat je niet geforceerd moet trachten jezelf op te krikken tot iets wat je zo niet bent. Je mag er zijn als schepsel van God. Ieder mens heeft daarin de roeping te strijden tegen zwakheden en zonden. Waar in Gods kracht de overwinning wordt behaald wil de Heere ook  vernieuwing geven. Dat behoeft niet mijn eigen inspanning te zijn.

Ik denk niet dat ik nu alle vragen en gevoelens uitputtend heb weten te vertolken. Hopelijk is het een lijn die je kan helpen.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Lees meer artikelen over:

geaardheid