Pornofilms en hoeren(lopers)

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongedame en vraag me het volgende af: 1. Zijn vrouwen die in pornofilms spelen nu wel of geen hoeren? 2. Zijn mensen die naar pornofilms kijken ook net zo goed hoerenlopers? 3. Het is raar, ik ben een meisje maar het wind me enorm op om naar porno te kijken en fantaseer daar ook vaak over. Moet ik me schuldig voelen omdat ik een meisje ben die zulke gevoelens niet mag hebben en jongens wel?

Antwoord

Dag Jongedame,

Kennelijk heb je, net als veel van je medemensen, heel wat seksuele begeerten en gevoelens. Daar is op zich niets mis mee. Het is een door God in Zijn schepping meegegeven gave. Maar er kan wel een heleboel mis mee gaan. Dat heeft te maken met het feit dat wij zondaren zijn, en dingen die God gegeven heeft niet volgens zijn bedoeling gebruiken.

De bedoeling van ons seksueel betrokken zijn is dat het in een relatie van man en vrouw,  waarin ze trouw en liefde aan elkaar beloofd hebben voor het leven, dient om de relatie te verdiepen, te ondersteunen en te verrijken. Dat betekent dat al die andere situaties waarin onze seksualiteit een rol kan spelen niet de bedoeling zijn. Dat geldt ook voor de pornofilms die je noemt. Eraan meedoen om ze te maken, of ernaar kijken is van hetzelfde laken een pak. Zonde om de mooie gave van seksualiteit daaraan te vergooien en mee te verzieken! De Bijbel gebruikt dan inderdaad het woord hoererij.

Dat jij een meisje bent, en opgewonden wordt van het kijken naar pornofilms, is niet erger of minder erg dan wanneer je een jongen was. Jongen of meisje: ze zijn beiden geroepen tot kuisheid en reinheid, en die hele mooie ‘schijnwereld’ van de pornofilms is voor hen beiden verderf. Laat het taboe zijn. Jozef toonde zijn rug aan de vrouw van Potifar, toen die meer met hem wilde. Het woord dat hij sprak, mag ons wel steeds voor ogen staan: “Hoe zou ik dan dit een zo groot kwaad doen, en zondigen tegen God?”

Mag ik je wat zeggen? Je bent waarschijnlijk al een aardig eindje op het pad gegaan, waarop je niet moet gaan. Ben je al verslaafd aan die porno-toestanden? Waarschijnlijk meer dan je denkt. Hoeveel dagen kun je zonder? En zit je je te verlekkeren aan de jongens, of aan de meisjes, of aan alles? Eén ding kan ik je verzekeren, dat je seksuele beleving er aardig door verziekt kan raken. Hoezo? Nou, omdat via de pornofilms de seksuele beleving losgekoppeld wordt van het innerlijk. Het gaat niet meer om de persoon, het innerlijk, het karakter, het is niet meer “iemand van wie je echt helemaal houdt”, maar het gaat puur om de sex-appeal, de erotiek, het buitenkantje van de mens. Ben jij niet meer dan dat? Heb jij niet meer? En verwacht je van iemand met je een echte levensrelatie zou willen hebben ook niet meer dan dat?

Weet je, ik zou je willen adviseren om gisteren (vandaag zal de eerste optie zijn) te stoppen met heel deze ellende. Dat zal wel moeilijk zijn. Maar het is hard nodig. Zoek hulp bij anderen. Vertel je ouders eens over waar je in zit. Of je vriendin. Of iemand anders die veel van je houdt, en die je verantwoordelijk wil houden, om jezelf niet te vergooien maar hoog te houden. En begin dan eens met te geloven dat je waardevol bent. Als vrouw, als meisje. Innerlijk. En uiterlijk. En let eens wat meer op het innerlijk van jongens die je ontmoet. Misschien kom je er wel één tegen die flink, lief, trouw en sterk is, en die ook weet dat je zonder God nergens bent en met wie je samen bidden kunt. En of hij nu knap oogt of minder, dat is dan een kerel met wie je gelukkig zou kunnen worden.

Je hebt het over je schuldig voelen. “Moet ik me schuldig voelen...” Ik zal je eerlijk zeggen dat ik me niet kan schuldig voelen als ze me vertellen dat dat op zijn plaats zou wezen. Jij kunt het ook niet. Ik denk wel dat je reden hebt om voor God schuld te belijden. Vraag Hem of Hij door Zijn Geest je echt schuldbesef wil geven. Dan zul je je ook wel schuldig voelen... En gelukkig is er ook de Heere Jezus Christus, die je schuld wil overnemen, als je die tenminste aan Hem begeert te geven. Eén ding moet je dan wel voor ogen hebben: Hij wil een vaste relatie met je, en geen los contactje. Heb je daar ooit aan gedacht?

Ik wens je de zegen van Gods liefde toe, jongedame!

Tags in dit artikel:

porno