Vrouw als predikant

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Mag ik als vrouw predikant worden? En hoe zit het dan met de profetessen in de Bijbel?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Bij het antwoord op deze vraag luistert het uitgangspunt heel nauw. Immers onze westerse samenleving en cultuur accepteren feitelijk geen onderscheid meer tussen man en vrouw. Gelijkheid en gelijkberechtiging zijn uitgangspunt. Dat de bijbel anders spreekt is duidelijk. Maar hoe waarderen we de bijbel?
Wie op het standpunt staat dat er tijdgebonden en cultuurbepaalde elementen in gevonden worden, leest met het huidige gevoelen de woorden over de plaats van de vrouw en de ruimte voor haar om ambtsdrager te zijn. En de conclusie is dat wij meer weten dan b.v. Paulus. Dan is het antwoord op de vraag duidelijk.
Het orthodoxe Schriftverstaan buigt voor het getuigenis dat de bijbel het door Gods Geest geïnspireerde Woord van God is, voor alle tijden en plaatsen geldig.
Dan is het spreken van Paulus over de plaats van de vrouw niet negatief of zelfs vernederend. De vrouw heeft haar eigen plaats en taak naast de man, maar wel onderscheiden zoals door God in de schepping geordend. De vrouw is niet gelijk aan de man, maar wel gelijkwaardig. (Onschatbare) hulpe tegenover hem. Dat wil zeggen op zijn niveau, op zijn ooghoogte, naast hem, met hem, samen een harmonieuze eenheid. Zo heeft God het bedoeld. Denk aan het huwelijk als beeld voor de verhouding tussen Christus en de gemeente.

Daarmee is bijbels de conclusie duidelijk dat het ambt niet open staat voor de vrouw. Bedieningen, dienstbetoon vanuit haar specifieke gaven worden wel genoemd.
Dat er profetessen zijn beperkt zich tot incidenten, soms tot beschaming van mannen. Het is niet de geordende, doorgaande lijn. Jezus had goede contacten met vrouwen, deed hen tot beschaming boodschapsters zijn van Zijn opstanding (aan Zijn ongelovige discipelen), maar riep hen niet. Dit ondanks het feit dat hij op vele punten tegen de verkeerde geest en gedachtegangen van Zijn tijd inging.

Voor literatuur b.v. Ds. C. den Boer e.a.: Man en vrouw in bjbels perspectief.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Ds. B.J. van Vreeswijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Ds. van Vreeswijk is overleden op 01-03-2010

Tags in dit artikel:

vrouw in ambt