Over laten dopen bij Baptistengemeente

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Ik ben als kind gedoopt, maar ik zit nu bij de Baptistengemeente in Katwijk waar ik met veel plezier naar toe ga. Ik heb er over na zitten denken; ik heb nu echt voor God gekozen in mijn leven. Nu wil ik me over laten dopen. Wat vinden jullie nu daar van?

Antwoord

Beste vragensteller,
Jouw vraag boort een diepe, eeuwenlange discussie aan in de kerk(en). Je kunt die op verschillende wijzen benaderen. Bijvoorbeeld, waar lees je in de bijbel het bevel tot de kinderdoop en waar zijn de teksten die heel concreet voorbeelden van de doop van kleine kinderen geven? Zo direct als die vraag dat verlangt zijn geen voorbeelden te geven. Dat doet de stromingen ontstaan die geen waarde hechten aan de kinderdoop, of die bestrijden.
Toch kent de kerk vele eeuwen lang de kinderdoop. Het is meerdere malen ook beleden in onze belijdenisgeschriften. Dat veronderstelt zorgvuldige weging en brede overeenstemming. Laat dat heel bewust tot je doordringen als anderen (te) gemakkelijk de kinderdoop afwijzen.
Welke overtuiging spreekt de kerk uit in de kinderdoop? Om te beginnen de onlosmakelijke verbondenheid van het Oude en Nieuwe Testament. Hoe vaak staat bijvoorbeeld in het Evangelie van Mattheus: opdat vervuld werd wat gesproken is door de profeet...
M.a.w. je kunt het Nieuwe Testament pas ten volle verstaan als je het vergelijkt met het Oude en de beloften van het Oude worden ten volle werkelijkheid in het Nieuwe. Ook het Pascha wordt door Jezus Zelf vernieuwd tot het heilig Avondmaal als Hij Pascha viert voor Zijn kruisiging met Zijn discipelen. Hij heeft grotelijks begeerd dat te doen, zegt Hij daarbij.
Als het Oude Testament rijker en heerlijker vervuld wordt in het Nieuwe zou dan het wonder van Gods genadeverbond verdwijnen? God, Die met Abraham Zijn verbond opricht in Genesis 17 en belooft dat in Abraham alle volken van de
aarde gezegend zullen worden, gaf het verbondsteken van de besnijdenis. Hierbij vloeide bloed. Dat behoeft nieuwtestamentisch niet meer (denk aan de avondmaalsviering met het brood, niet met het vlees van het lam, en Jezus' woorden: dit is Mijn lichaam...).
Als door Jezus' offer de scheidslijn tussen joden en heidenen wegvalt en met Pinksteren de nieuwtestamentische kerk wordt gesticht dan ziet de kerk daarin de verbreding van Gods verbond met Abraham ook tot de volken. En het onbloedig teken van de doop zowel als onderdompeling van volwassenen als ook door besprenkeling van volwassenen en kleine kinderen bezegelt Gods verbond (vgl. Johannes 13:9,10).
Alle nadruk valt op Gods kiezen voordat wij het weten. Op Zijn trouw in de geslachten. Dat mag in de opvoeding klinken met het gebed dat de opgroeiende kinderen zelf tot geloof komen en de goede keuze mogen doen.
Dan ben ik bij jouw vraag. Je bent gedoopt, je bent opgegroeid bij het getuigenis van Gods Woord. Als door Gods Geest dat in jouw hart weerklinkt nodigt de kerk je uit om belijdenis van het geloof af te leggen en daarmee zelf het ja van je ouders voor je rekening te nemen.
Denken aan doop op belijdenis is ontkennen dat je gedoopt bent. Alsof de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest al niet over jouw leven zijn uitgesproken. Overdoop zou een miskenning zijn van de grootheid van het gebeuren toen je kind was. Doe dat niet.
Voor uitgebreidere studie verwijs ik je naar het boekje van prof. dr. C. Graafland: Volwassendoop, kinderdoop, herdoop. Graag wens ik je wijsheid, voorzichtigheid en licht van Gods Geest toe.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Tags in dit artikel:

baptismeoverdoop