Onregelmatig ongesteld en vruchtbaarheid

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 22 jaar en hoop te gaan trouwen. Nu is het zo dat ik heel onregelmatig ongesteld ben, soms één keer in de zes tot acht weken of nog veel langer en dan één dag of een paar dagen heel licht. Ongeveer twee keer per jaar is het heel erg, twee dagen lang lig ik dan op bed. Nu is mijn vraag, ben ik nu ook minder vruchtbaar? Ik heb dit altijd al gehad. Is het verstandig om de pil te gaan slikken? Op welke manier kan ik nu weten wanneer ik vruchtbaar ben? Het voelen van een eisprong zegt mij echt niets!

Antwoord

Als je een onregelmatige cyclus hebt, hoef je niet verminderd vruchtbaar te zijn. Wel is het zo dat wanneer iemand een regelmatige cyclus heeft, er een grotere kans is op een eisprong. Als je iedere ochtend op dezelfde tijd rectaal je temperatuur meet (thermometer moet afgeslagen op het nachtkastje liggen), dan zul je zien dat die na de eisprong ongeveer 0.4 graad celsius omhoog gaat en dat blijft dan zo tot de volgende menstruatie.

Als een vrouw geen eisprong heeft en ze wil zwanger worden dan is meestal door middel van hormoonbehandelingen een eisprong wel op te wekken. Overigens krijgt niemand krijgt van te voren de garantie dat hij/zij voldoende vruchtbaar zal zijn.

Als je de pil slikt dan wordt de eisprong juist onderdrukt. Het baarmoederslijmvlies groeit dan maandelijks op de hormonen uit de pil. In de pilvrije week krijgt het baarmoederslijmvlies die hormonen dan niet meer met als gevolg dat het baarmoederslijmvlies uitgestoten wordt en dat gaat gepaard met bloedverlies. Dat wordt dan een onttrekkingsbloeding genoemd. Op de pil krijgt iedere vrouw een regelmatige cyclus, maar zodra je er weer mee stopt, krijg je je eigen cycluspatroon weer terug.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

medischmenstruatievruchtbaarheid