Echt genieten

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Hoe leer je echt genieten? Waar heeft dat mee te maken en hoe kan je het leren?

Antwoord

Beste....,

Tja, wat is genieten? Dat is een heel breed begrip met diversie dimensies. Soms gaat het over heel basale dingen, een andere keer heeft het met de essentiële dingen van het leven te maken. Ik kan genieten van de eerste sneeuwklokjes die in mijn tuin bloeien, ik kan genieten van een goed gesprek met iemand, van een prachtige wandeling door een natuurgebied, van een heerlijke maaltijd en van de mensen om mij heen. Dat lijken meer de alledaagse dingen die ook heel bepalend zijn voor de manier waarop je in het leven staat. Ik kan op een heel ander niveau genieten van het werk van God dat niet te keren is en dat ik zie als ik om mij heen kijk en in de mensen om mij heen.

Genieten heeft denk ik alles te maken met verwonderen. De dingen niet als vanzelfsprekend aanvaarden en accepteren maar er de zorgende hand van God in zien. Dáárom kan ik zo genieten van dat sneeuwklokje, de witte rijp op een winterochtend, prachtige mensen (beelddragers van God!) en wat al niet meer! Hem zie ik als de bedenker van alles, de Schepper en Formeerder, van mijzelf maar ook van al het geschapene om mij heen. Hij heeft mensen gegeven, maar ook muziek, de schepping zelf, de afwisseling van de seizoenen, enz. En daar waar mensen het niet verprutsen, kun je zien hoe dat alles geweldig mooi in elkaar past. Dat levert mij dankbaarheid op en verwondering. De dankbaarheid dat ik al die dingen mag zien en dat ik ervan mag genieten. De bijzonderheid dat God in Zijn zorgzaamheid en Zijn liefde en genade ôveel toevertrouwt wat kostbaar is en teer. Van kleine kinderen tot oude mensen, van tere bloemen tot stoere bomen.

In het dagelijks leven ben ik eigenlijk wel een druk baasje, maar ik kan genieten van de vruchten van het werk en de zegen die God geeft. Als ik na vandaag even gas terug mag nemen, mag ik genieten van wat vrije tijd, een goed boek, de natuur, enz.

Leren genieten heeft dus alles te maken met hoe je kijkt naar je omgeving, de mensen die daarin voorkomen en natuurlijk ook naar je eigen leven. En dan is er zoveel reden om je te verwonderen en God te danken voor Zijn genade! Ondanks de vele moeilijke en onbegrijpelijke dingen die het leven kent.

Voor het raam naast mijn werkkamer staat een boom. In die boom zitten nogal eens pimpelmeesjes en koolmeesjes en omdat mijn bureau dicht bij het raam staat kan ik die beestjes van heel dichtbij zien. Ik kan dan heel nuchter constateren dat er weer vogeltjes in de boom zitten maar dat dit nou ook weer niet zo bijzonder is en dat het ook niet zulke bijzondere vogeltjes zijn. Maar eerlijk gezegd werkt dat niet zo bij mij. Soms zit ik de beestjes even te bekijken, zie ik weer hoe mooi ze zijn en constateer ik wat zij doen waarvoor ze geschapen zijn: fluiten! Daar geniet ik van en ik trek er ook meteen een les uit voor mezelf.

Snap je nu dat genieten alles te maken heeft met hoe je kijkt en ontvangt naar alles wat God in dit leven gelegd heeft en aan ons toevertrouwt?

‘k Hoop dat je als een dankbaar en genietend mens je weg verder mag gaan,

Drs. Els J. van Dijk

Lees meer artikelen over:

vreugde