(...) Ik loop pas stage en ik durf in de pauze niet te bidden voor het eten. M´n...

G.M. Gerritsen / Geen reacties

Vraag

Kunt u me helpen? Ik ben een jongen van 15 jaar en ik zit met een probleem. Ik loop pas stage en ik durf in de pauze niet te bidden voor het eten. M´n collega´s vinden dat vast raar en dan schaam ik me en zo. Maar ik wil eigenlijk wel bidden natuurlijk, het is wel belangrijk. Wat moet ik nu doen? Heeft u tips of zo?

Antwoord

Beste jongeman,

Het is inderdaad lastig om op een stageplek te laten merken dat je christen bent. Hoe ga je dat organiseren? Je wilt niet vroom gaan doen, maar je wilt God ook niet teleurstellen. Als het goed is zien je collega's best wel aan je dat je een christen bent. Je houdt je aan de afspraken; je doet je werk trouw en zo goed mogelijk. Schuine moppen en rare praat, daar doe je niet aan mee. Daarin straal je al iets uit dat je anders bent dan een willekeurige Nederlander. Ga daar mee door. Zo ben je een stad op een berg, Matth. 5:14. Als je zo leeft, is het voor je collega's al minder vreemd dat je om stilte vraagt voor het eten. Maar je moet er wel om vragen. Ze zijn niet vanzelf stil. Bid of God je die dag kracht geeft om het te vragen.

Bid om wijsheid om het op een goede manier te doen. En als als je dan bidt, doe het kort en krachtig. Bid dan of de Heere je collega's wil omkeren, bekeren tot de Zaligmaker!

Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst.
Hartelijke groet,

G. M. Gerritsen