Gynaecoloog raadt Mirena aan

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Wij zijn een jong stel met kinderen. Ik mag om medische redenen de pil niet gebruiken en vanwege lichamelijke klachten niet zwanger worden. De gynaecoloog raadt aan om mirena te gebruiken. Ik weet niet of dit verantwoord is.

Antwoord

Mirena is een hormoon bevattend spiraaltje, met een drieërlei werkingsmechanisme:

Als eerste: Voorkomen van de conceptie (bevruchtingen; dit is het belangrijkste) door invloed op het slijm van de baarmoedermond. Dat wordt dik en taai, zodat  de zaadcellen er nauwelijks doorheen kunnen. Bovendien wordt de beweeglijkheid  van de zaadcellen sterk verminderd, met als gevolg dat ze bijna niet in de baarmoederholte kunnen komen. Daarnaast treedt er verandering op aan de zaadcellen, waardoor hun bevruchtend vermogen verdwijnt. Daarnaast: Het spiraaltje bevat een hormoon dat voornamelijk ter plaatse inwerkt, dus op het slijmvlies van de baarmoederwand. Het  hormoon veroorzaakt atrofie van het  baarmoederslijmvlies. Dat wil zeggen, het slijmvlies wordt zo dun dat, indien er een toch een bevruchting optreedt ( 0,1 procent zwangerschappen in het eerste jaar, kans neemt daarna af), de  implantatie (innesteling) van de bevruchte eicel niet kan plaatsvinden.

De conclusie moet dan zijn dat deze laatste component een abortieve is. En vervolgens wordt bij ongeveer 15 procent van de vrouwen de eisprong ook nog geremd. Als er geen eisprong is, kan er ook geen conceptie plaatsvinden.

Mirena wordt in recente literatuur een buitengewoon betrouwbaar middel genoemd.

Mevrouw A. C. van Beest

Lees meer artikelen over:

mirenavoorbehoedsmiddel