Harry Potter

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over met name de Harry Potter boekenserie. Zelf heb ik de boeken niet gelezen omdat er altijd voor gewaarschuwd is als zijnde occult. Bij ons op de basisschool (uitgaande van de Ger. Gem.) werd een aantal jaren terug aan de kinderen in groep 8 de kronieken van Narnia voorgelezen. Doordat wij in die tijd als ouders een informatiebijeenkomst hadden op school in groep 8 kwam dit ter sprake. Het bleek dat er ouders waren, en ik met name ook, die twijfels bij deze verhalen hadden. Het overgrote deel echter had dit boek thuis in de boekenkast staan en vond het christelijk verantwoord. Ja, zelfs zeer aan te bevelen. Door de uitgave van het laatste boek van Harry Potter en wat  er over geschreven wordt, vind ik het heel moeilijk om hierin een standpunt in te nemen. Ik citeer het volgende: Visie nr. 45 (magazine EO): "Christenen die menen dat de boeken van Lewis en Rowling 'gevaarlijk' zijn, vergissen zich." Volgens prof. W. J. Ouweneel zouden deze boeken pas echt gevaarlijk zijn als ze niet helder zouden maken wat goed en kwaad is. Of nog erger: als ze de lezers zodanig manipuleren dat ze sympathie zouden krijgen voor de kwaden: voor de Witte Tovenares of voor Voldemort. De kinderen in Lewis' Narnia-verhalen en Rowlings Harry zijn symbolen voor de kleine christen die door liefde gedreven wordt en die door de liefde het kwaad overwint. In Daniël nummer (16) (uitgave jeugdbond Ger. Gem.) wordt ook een stukje geschreven over Harry Potter. Daarin wordt aangehaald dat in de boeken van Harry Potter het getover niet van de lucht is en wordt erop gewezen wat de Bijbel zegt over tovenaars en waarzeggers. Deut. 18:10 en Openb. 22.15 waar staat: "maar buiten zullen zijn de honden en de tovenaars". In de Daniël wordt verder gezegd dat het natuurlijk fictie is en verzonnen, maar dat doet aan de bedoeling van de Bijbel niets af. En daar beginnen nu mijn twijfels. Wat is het verschil tussen de kronieken van Narnia en de boeken van Harry Potter? In de kronieken van Narnia is het getover ook niet van de lucht. De boeken van Harry Potter heb ik nooit gelezen maar juist daarom leg ik deze vraag voor. Wie van u kan me daar een antwoord op geven?

Antwoord

Beste ouder,

Wat de Harry Potterserie betreft, zijn er de laatste tijd diverse artikelen verschenen waarin christenen tamelijk positief doen over deze boeken. Inderdaad, Harry zou zelfs een symbool zijn voor een christen die door liefde het kwaad overwint. Persoonlijk vind ik het jammer dat er na enige opluchting over deel 7 zo positief over de serie geschreven wordt. Er zijn genoeg argumenten om deze boeken niet te lezen. Over de meeste slechte boeken valt nog wel iets goeds te zeggen, maar dat is toch niet het enige criterium? Het is intussen bittere werkelijkheid dat de magische wereld, zeker via internetsites over Harry Potter, grote stimulansen heeft gekregen. Allerlei jongeren zijn mede door de Harry Potterverhalen in de richting van wicca en toverij getrokken, ook al heeft de schrijfster dat mogelijk niet bedoeld. Er zijn misschien ver weg enige christelijke motieven in haar boeken te ontdekken, maar de meeste lezers zien die nu eenmaal niet.

De boeken van Lewis en Tolkien zijn geschreven in een tijd dat de magie onze cultuur nog niet zo doordrenkt had. Christenen kort na de Tweede Wereldoorlog konden deze boeken tamelijk onbevangen lezen. In onze tijd ligt dat anders, en dat geldt zeker de films. De makers van die films hebben niet de bedoeling gehad de christelijke boodschap uit te dragen, maar wilden meeliften met het huidige levensgevoel en hebben de boodschap daardoor aangepast of eenzijdig gepresenteerd.

Zowel Lewis als Tolkien aanvaarden het feit dat de mens niet in staat is eigenhandig het kwaad te overwinnen. Daar ligt een behoorlijk verschil met Rowling. Wanneer in de Narniaserie de kinderen toverij meemaken, is dat nog niet hetzelfde als het uitgedaagd worden om het zelf te doen. Dat gebeurt in de Potterserie veel meer.

Voor mij is er wel degelijk verschil tussen de twee oudere series en de recente van Potter. Of de eerste twee helemaal verantwoord zijn om te lezen? Dat hangt o.a. van het interpretatiekader van de huidige lezer en dus ook van de kinderen op school. Gezien de hele problematiek van toverij en het occulte is het in ieder geval goed om kinderen die de series van Lewis en Tolkien lezen, goed te begeleiden. Ik kan me voorstellen dat in sommige gevallen ouders of leerkrachten zullen besluiten deze boeken helemaal niet te laten lezen. Dat hangt echter ook af van de kinderen en in welke mate wij in een begeleide confrontatie hen kennis willen laten nemen van onze cultuur.

Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

boekenharry potterTolkien